RZECZYWISTOŚĆ



jak z Bernharda
"Ilekroć na europejską rzeczywistość pada ponury cień, do polskich księgarń i teatrów wraca Thomas Bernhard. Przypadek? Nie sądzę."
Karol Franczak, Tygodnik Powszechny

Po świetnie przyjętym i wciąż granym na deskach Teatru Jaracza "Przed odejściem w stan spoczynku" reżyser Grzegorz Wiśniewski sięgnął po "Plac Bohaterów", ostatni dramat kontrowersyjnego austriackiego pisarza. O tym dlaczego "Plac Bohaterów" tak wstrząsnął austriackim społeczeństwem napisano już wiele. Na jakie odczytanie zdecydował się Grzegorz Wiśniewski?
Zapraszamy do Jaracza.

PLAC BOHATERÓW T. Bernharda reżyseria Grzegorz Wiśniewski
16, 17, 18 lutego, godz. 19:00 Duża Scena



ZYGMUNT I KAROL



na ławeczce
"...Farsa, pastisz, błazenada przeplatają się na scenie, ale ujęte są w karby konwencji i dobrego gustu, bo nie tylko o przednią, inteligentną rozrywkę tu chodzi (choć "Mroczne perwersje." mają jej sporo). Obu Mariuszom, Słupińskiemu i Siudzińskiemu, dają możliwość stworzenia pełnokrwistych postaci i warsztatowego popisu. Czasem fantastycznego, na granicy scenicznej iluzji, jak w scenie kłótni i zdzierania "masek". Takie role, grane przez cały czas na wysokich obrotach, można łyżkami jeść..."
Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

MROCZNE PERWERSJE CODZIENNOŚCI Marca Antonia De La Parry reżyseria Rafał Sabara
16, 17 lutego, godz. 19.00 Mała Scena



DLACZEGO



mnie nie uratowałeś?
"Łódzki Teatr im. Jaracza dzięki Turriniemu i Zawodzińskiemu wraca do dawnej świetności. (.) Waldemar Zawodziński stworzył spektakl pełen emocji. Opowieść o rzeczywistości zdesakralizowanej, rozpadzie więzi międzyludzkich, skrywanych namiętnościach.(.)Jedna z najbardziej wzruszających scen to rozmowa zabitego dziecka z Dobrym Bogiem. A pytanie "Dlaczego mnie nie uratowałeś?" na długo zostanie w pamięci. (.)Stwórcy nie bardzo udał się świat, ale Waldemarowi Zawodzińskiemu spektakl udał się znakomicie. I też czuło się, że robiony był z miłości."
Jan Bończa - Szabłowski, Rzeczpospolita

"Z MIŁOŚCI" P. Turriniego, reżyseria Waldemar Zawodziński
13, 14, 15 lutego 2018 r. godz. 19:00 Scena Kameralna



PERFEKCYJNA



pani domu?
Jesteś perfekcjonistą: awansujesz, prowadzisz idealny dom, wierzysz w swoją wyjątkowość. A może przeciwnie, już dawno pożegnałeś się z ambicjami i pozory zaprowadzenia ładu we wszechświecie daje ci tylko obsesyjne sprzątanie. Albo po prostu: żyjesz z ludźmi, a jednak daleko od nich. Twoją codzienność najkrócej można określić słowem "funkcjonalna"? Jeśli choć trochę przypominasz Lane, Virginię bądź Matilde, najwyraźniej potrzebujesz pomocy. Terapia? A może wystarczy dobry spektakl?

"POSPRZĄTANE" S. Ruhl, reżyseria Mariusz Grzegorzek 13, 14 lutego 2018 r. godz. 19:00 Duża Scena



DAJ SIĘ



zaczarować
Jaracz mimo słusznego wieku nie zwalnia tempa i już teraz zaprasza na kolejną premierę. Tym razem nie tylko dorosłych ale przede wszystkim dzieci. Na Dużej Scenie trwają właśnie intensywne próby do "KRÓLOWEJ ŚNIEGU", jednej z najpopularniejszych baśni Andersena, pięknej "opowieści drogi" o sile miłości i przyjaźni, odwadze i determinacji. Na scenie oprócz Królowej Śniegu (w tej roli Urszula Gryczewska), Gerdy (Irmina Liszkowska z PWSFTv i T) i Kaja (Rafał Kowalski PWSFTv i T), postaci "nie z tego świata"- mówiące zwierzęta i kwiaty, wróżki i czarnoksiężnik. Jednym słowem spektakl dla małych i dużych. Dajcie się zaczarować! A na zachętę - plakat projektu Mariusza Grzegorzka.

"KRÓLOWA ŚNIEGU" H. CH. Andersen, reżyseria Janina Niesobska, kostiumy Maria Balcerek.

Premiera 25 lutego 2018 r. na Dużej Scenie

Kolejne przedstawienia 27, 28. lutego, 20, 21, 22 marca, 10, 11, 12 kwietnia. Zapraszamy!

---- Fotorelacja próba



ODWOŁANE SPEKTAKLE



Szanowni Widzowie, z przykrością informujemy, że z przyczyn niezależnych od Teatru spektakle "CZAROWNIC Z SALEM" zaplanowane na 9 i 10 lutego 2018 r., zostały odwołane. W sprawie zwrotu biletów prosimy o kontakt z:

Kasą teatru:
ul. Jaracza 27
tel. 42 662 33 35
czynna codziennie w godz. 12:00- 19:00
lub
Biurem Obsługi Widzów:
ul. Jaracza 27
tel. 42 662 33 33 w godz. 8:30- 16:30





BÓG



na kozetce?
Tak! W XXI wieku, kiedy to depresja stała się chorobą ludzkości sesje terapeutyczne możliwe są już nawet w teatrze. W najbliższy weekend psychoterapeutka Ella przyjmie oryginalnego i tajemniczego pacjenta po raz setny!

"Dramat Anat Gov "Boże mój!" zderza nas z sytuacją: przychodzi Bóg do lekarza. Trzeba wielkości aktorów łódzkiego Teatru Jaracza, by tego nie ośmieszyć, ale uczynić przejmującą przypowieść o bezradności i wierze. (.) "Boże mój!" Gov w świetnym tłumaczeniu Agnieszki Olek jest dla każdego. Można odbierać je na poziomie anegdoty, nie uchroniwszy się od wzruszenia. Można wejść poziom wyżej u izraelskiej dramatopisarki odnajdując myśl o porządku świata."
Jacek Wakar, "Dziennik. Gazeta Prawna"

BOŻE MÓJ! A. Gov reżyseria Jacek Orłowski
9, 10 i 11 lutego godz. 19:00 Scena Kameralna



FILOKTET



słynny łucznik
"Fenomenalna gra aktorska trzyma w ciągłym napięciu i nie pozwala choćby na chwilę oderwać wzroku od sceny. Są trzy główne powody, dla których nie można nie zobaczyć tego spektaklu: 1. Iwona Dróżdż-Rybińska (Filoktet), 2. Iwona Karlicka (Neoptolemos) i 3. Bogusława Pawelec (Odyseusz). Aktorki pokazały ogromny kunszt zawodu."
Karolina Filarczyk, wiadomości.24.pl

FILOKTET H. Müllera reżyseria Wojtek Klemm
8,9 lutego 2018 r. godz. 19:00 Mała Scena



RODZINA



ach rodzina
Pewnego upalnego letniego wieczoru w tajemniczych okolicznościach znika senior klanu Westonów. Kiedy z tego powodu do gniazda rodzinnego zjeżdżają się wszyscy krewni, na jaw wychodzą długo skrywane tajemnice.
Dowcipny język, błyskotliwe dialogi, świetna obsada plus zachwycająca scenografia i nominowany do nagrody Pulitzera tekst. Krótko mówiąc - spektakl skazany na sukces.

GORĄCE LATO W OKLAHOMIE T. Letts'a reżyseria Artur Urbański
6, 7 lutego godz. 19:00 Scena Kameralna



TAK, NO TAK, NO TAK



to olśniewający życia znak!
Proponujemy Państwu podróż w uchodzący w niepamięć, a przecież piękny i bliski nam świat kultury żydowskiej. W trakcie koncertu usłyszymy znane i lubiane utwory w nowych aranżacjach.

"Oczy tej małej" Agnieszki Osieckiej, "To świt, to zmrok", znakomity duet z musicalu "Skrzypek na dachu", "Mein jidysze mame" autorstwa Juliana Tuwima, czy "Meshuge" z repertuaru Edyty Geppert, to tylko kilka z naszych propozycji.

Zapraszamy do Teatru Jaracza na wyjątkowy, nastrojowy wieczór. A nawet na dwa wieczory.

UMRZEĆ Z TĘSKNOTY opieka art.: Waldemar Zawodziński, kierownictwo muzyczne: Teresa Stokowska-Gajda,
2 i 3 lutego Duża Scena GODZ. 19:00



100



to za mało!
"Tak, to budziło wątpliwości, jeśli nie konsternację. Po co otrzepywać z kurzu dramat Gabrieli Zapolskiej, gdy po społecznych realiach, w jakich osadziła go wiek temu, ani śladu? Reżyserskie czary tu nie pomogą, a szefa artystycznego "Jaracza" najwidoczniej zawiódł instynkt. Porażka z kretesem. I co? Wielkie zadziwienie". Pisał na łamach Dziennika Łódzkiego Łukasz Kaczyński. Od tego czasu minęło ponad 3 lata, spektakl gramy przy pełnych widowniach, z sukcesami, przypomnijmy tylko o:

ZŁOTEJ MASCE 2014/2015 za najlepszy spektakl w sezonie,
ZŁOTEJ MASCE 2014/2015 za najlepszą rolę żeńską dla Gabrieli Muskały za rolę Żony,
NAGRODZIE ZA REŻYSERIĘ dla Małgorzaty Bogajewskiej w I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa",
NAGRODZIE AKTORSKIEJ dla Gabrieli Muskały za rolę Żony, w I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa",
NAGRODZIE AKTORSKIEJ dla Sambora Czarnoty za rolę Fedyckiego, w I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa",
ZŁOTYM MIEDZIAKU dla NAJLEPSZEGO SPEKTAKLU na VII Festiwalu "Oblicza Teatru" w Polkowicach,
NAGRODZIE ZA REŻYSERIĘ dla Małgorzaty Bogajewskiej na VII Festiwalu "Oblicza Teatru" w Polkowicach,
ZŁOTYM MIEDZIAKU, nagrodzie dla NAJLEPSZEJ AKTORKI dla Gabrieli Muskały za rolę Żony, na VII Festiwalu "Oblicza Teatru" w Polkowicach,
ZŁOTYM MIEDZIAKU, nagrodzie dla NAJLEPSZEJ AKTORKI DRUGOPLANOWEJ dla Izabeli Noszczyk za rolę Wdowy, na VII Festiwalu "Oblicza Teatru" w Polkowicach

W najbliższy weekend ICH CZWORO G. Zapolskiej w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, zagramy po raz 100! Jesteśmy przekonani, że "setka" to za mało!

Do zobaczenia 2, 3 i 4 lutego na Scenie Kameralnej!



Z głębokim smutkiem i żalem żegnamy Ś.P. BARBARĘ WAŁKÓWNĘ

wybitną aktorkę, cenionego pedagoga, Wielką Postać, z którą mieliśmy zaszczyt pracować.
W naszym Teatrze stworzyła wiele pięknych, poruszających i niezapomnianych ról . Wśród nich była Zosia w Krakowiakach i góralach W. Bogusławskiego w reżyserii Feliksa Żukowskiego, Berta w Ondynie J. Giraudoux w reżyserii Maryny Broniewskiej, Panna Młoda w Weselu S. Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego, Krzemina w Zdziczeniu obyczajów pośmiertnych B. Leśmiana w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, Aniela w Damach i huzarach A. Fredry w reżyserii Zbigniewa Brzozy, A w Trzech wysokich kobietach E. Albeego w reżyserii Barbary Sass, Matka w Śnie o jesieni J. Fosse' a w reżyserii Pawła Miśkiewicza, Maryna w Wujaszku Wani A. Czechowa w reżyserii Jacka Orłowskiego.

Była mistrzynią w kreowaniu wyrazistych postaci kobiet, budowaniu niezwykłego nastroju, opowiadaniu o skomplikowanych relacjach międzyludzkich. Znakomita zarówno w repertuarze dramatycznym, jak i komediowym. Sceniczne bohaterki przez Nią tworzone były zawsze bardzo przekonujące i pełne życiowej prawdy. Swoimi niezwykle sugestywnymi rolami zyskała sobie wielką sympatię widzów i uznanie krytyki. Była laureatką wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. Odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Oficerskim i Srebrnym Medalem Gloria Artis. W naszej pamięci pozostanie nie tylko jako wybitna Artystka, ale i bliski Przyjaciel.

Odszedł Człowiek, dla którego Teatr był treścią życia. Pozostanie po Nim pamięć.

Dyrekcja i Zespół Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi



KOMEDIA



najczarniejsza z czarnych
"W Teatrze Jaracza reżyser Grzegorz Wiśniewski (.) oraz rewelacyjni aktorzy - Milena Lisiecka, Matylda Paszczenko, Andrzej Wichrowski - sprawili, że jest to wciskająca w krzesło komedia najczarniejsza z czarnych (...) Przerażający, przytłaczający, wyśmienity spektakl..."
Renata Sas, Express Ilustrowany.

"PRZED ODEJŚCIEM W STAN SPOCZYNKU" T. Bernharda, reżyseria Grzegorz Wiśniewski 30, 31 stycznia godz. 19:00 Duża Scena



PO PREMIERZE



Premiera "Z MIŁOŚCI" za nami. Publiczność dopisała tłumnie, było wzruszająco, przejmująco i pięknie. Pierwsze recenzje już się ukazały. Dziennikarka "Expressu Ilustrowanego" Renata Sas pisze: "Prezentacją siły okazała się premiera dramatu Petera Turriniego "Z miłości", którą jako reżyser i dyrektor wraca Waldemar Zawodziński".

Dariusz Pawłowski w "Dzienniku Łódzkim" - "Jeżeli robić teatr bieżący, mający znaczenie tu i teraz, odnoszący się do tego co za oknem, w czym i jak żyjemy, to taki ja w Jaraczu". I dalej "Zachwyca porywająca aktorsko maszyna, którą uruchamia Zawodziński. Każdy ma swój koncert, przepyszny pokaz możliwości."

Realizatorom, Aktorom nisko się kłaniamy i podobnie jak premierowa publiczność dajemy standing ovation:) Dziękujemy!!!



PREMIERA



Ostatnia prosta
Najbliższy tydzień to czas gorących przygotowań do premiery. Na Scenie Kameralnej, reżyser przedstawienia, Waldemar Zawodziński wraz z Aktorami dopracowują szczegóły. Mimo intensywnych prób nie zapominamy o Was. O pracy przy spektaklu, w Meloradio i Polskim Radiu Łódź, opowiadali Bogusława Pawelec, Ewa Audykowska - Wiśniewska oraz Waldemar Zawodziński.

"Z MIŁOŚCI" P. Turriniego, reżyseria Waldemar Zawodziński

PREMIERA 27, 28. 01. 2018 r.

---- Fotorelacja próba
---- Fotorelacja montaż



PAMIĘĆ



o Zagładzie
Już dziś, 26 stycznia, w ramach obchodów VIII DNI PAMIĘCI, odbędzie się premiera czytania performatywnego "WIELKANOCY" Stefana Otwinowskiego. Spektakl przygotował Waldemar Zawodziński wraz z aktorami Teatru Jaracza. Przedstawienie poprzedzi panel naukowy pod przewodnictwem prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej i przy udziale Andrzej Barta, dyrektora Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi oraz Ewy Wiatr z Centrum Badań Żydowskich Uniwersytetu Łódzkiego.



EURYDYKA



mówi
"Kontrowersyjna noblistka nie opowiada o łatwych relacjach, nie daje recept. Te jej dręczące przymiarki do bycia wśród ludzi, relacji z bliskimi Kamila Sammler zamyka w swojej metaforycznej, ekspresyjnej opowieści. Warto zmierzyć się z wieloznacznością tego, co Eurydyka mówi (.)."
Renata Sas, Express Ilustrowany

"CIEŃ" monodram Kamili Sammler na podstawie "Cienie. Eurydyka mówi:" austriackiej noblistki Elfriede Jelinek
24, 25 stycznia 2018 r., godz. 19:00 Mała Scena



OSKARŻENIE



rzucone Europie

"Wszyscy się bez przerwy na wszystko oburzają, ale nikt nie protestuje". Czytana przez pryzmat aktualnej sytuacji politycznej, sztuka Thomasa Bernharda przestrzega Europę przed widmami przeszłości."
Izabella Adamczewska Gazeta Wyborcza

"PLAC BOHATERÓW" T. Bernharda w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego
23, 24, 25 i 26 stycznia 2018 r. godz. 19:00 Duża Scena



TRZY SIOSTRY



z Oklahomy
"Śmiało można powtórzyć to, co mówiono w przypadku "Jaracza" tak często: atut "Gorącego lata..." to rewelacyjny, wrażliwy i głęboko myślący zespół aktorski, grający równo i w siebie wsłuchany. Wielkie brawa należą się wszystkim"
Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

GORĄCE LATO W OKLAHOMIE T. Letts'a w reż. Artura Urbańskiego
20, 21 stycznia 2018 r. g. 19:00, Scena Kameralna



VIII DNI PAMIĘCI



Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zapraszają na VIII DNI PAMIĘCI, organizowane z okazji, ustanowionego przez ONZ w 2005 r., Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Przez cztery dni, od 26 do 29 stycznia 2018 r., w przestrzeniach Teatru im. Stefana Jaracza, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, Muzeum Tradycji Niepodległościowych, Muzeum Miasta Łodzi i Muzeum Sztuki zbliżyć się będzie można do świata kultury i historii polskich Żydów. W programie wykłady, spektakle teatralne, wystawy, pokazy filmów. Uroczystości upamiętniające ofiary Zagłady zaplanowano w całym kraju.

Program VIII Dni Pamięci



TEATR, KTÓRY LECZY




22 kwietnia 2006 r. odbyła się polska prapremiera "Lwa na ulicy" kanadyjskiej pisarki Judith Thompson, w reżyserii Mariusza Grzegorzka.

16 stycznia zapraszamy na 150 spektakl!

"Czasem, niezwykle rzadko, teatr nie kończy się w teatrze. Zmusza do najistotniejszych przewartościowań, wywleka na wierzch najciemniejsze myśli. Nie daje spokoju, bowiem na jakiś czas, jak chciał William Szekspir, staje się światem. Seans "Lwa na ulicy" w łódzkim Teatrze im. Jaracza, dzięki Mariuszowi Grzegorzkowi i jego aktorom, jest takim właśnie teatrem."
Jacek Wakar TEATR

LEW NA ULICY Judith Thompson w reż. Mariusza Grzegorzka
16,17 i 18 stycznia, Mała Scena, godz. 18.00



TRAGEDIA



ludzi głupich



ICH CZWORO Gabrieli Zapolskiej w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, 13 i 14.01, godz. 19.00, wyjątkowo! na Dużej Scenie



ALE KARAMAZOW




"Ale Karamazow to nie szkolny bryk. Orłowski wyciąga z filozofii i idei Dostojewskiego esencję, a ta, czego z uwagi na bariery czasowe spektaklu nie da się przekazać w całej rozciągłości, oddaje materię teatralną. Z prostoty rozwiązań emanuje siła (...) Świat powołany w "Jaraczu" jest intensywny, uderza do głowy i oszałamia na długo. Okazuje się, że można bez taryfy ulgowej toczyć z widzem "poważną grę" o sprawy ważne - tak jak toczyli ją Karamazowie. Va banque"

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

KARAMAZOW Fiodora Dostojewskiego w reż. Jacka Orłowskiego, 13 i 14.01., Scena Kameralna, godz. 19.



WEDŁUG AGAFII POŻEGNANIE Z TYTUŁEM



ostatni dzwonek
Agafia kończy 40 lat. I rozpacza nad tortem. To kolejne urodziny, które spędza sama. Wreszcie musi kogoś mieć - wszyscy wiemy, co jest lekiem na całe zło. Ale, ale - pamiętajcie: miłość złe humory ma.

Spektakl "Według Agafii" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz miał premierę 12 grudnia 2009 roku. Natychmiast stał się jednym z najbardziej popularnych przedstawień w repertuarze "Jaracza". Do zachwyconej publiczności dołączyli krytycy - Złote Maski 2009/2010 odebrały Agata Duda-Gracz: za reżyserię i scenografię, i najlepsza aktorka tamtego sezonu: Milena Lisiecka, tytułowa Agafia. Jacek Wakar, w recenzji przedstawienia na łamach "Dziennika Gazety Prawnej" ogłosił, że "Według Agafii" otwiera nową przestrzeń w teatrze Agaty Dudy-Gracz, a ona sama osiągnęła w tym spektaklu artystyczną dojrzałość. To dla nas zaszczyt, że stało się to na Dużej Scenie Teatru Jaracza.

Skąd sukces? Bo twórcom nie zabrakło odwagi, talentu, szczerości i poczucia humoru. Na podstawie "Ożenku" Gogola Duda-Gracz zrobiła spektakl, który wywrócił do góry nogami przyzwyczajenia estetyczne i wprowadził na zupełnie nowy poziom odbioru. Jest śmiesznie i strasznie. Duda-Gracz bawi kiczem, epatuje tandetą popkultury i zaskakuje szalonymi pomysłami scenograficznymi. Ale jest i drugie dno - gorzka prawda o tym, że miłość bywa najgorszą z chorób, a samotni jesteśmy wszyscy.

W najbliższą środę, 17 stycznia, kandydaci na męża odwiedzą Agafię po raz ostatni. Dlatego pięknie Wam wszystkim dziękujemy!

---- Fotorelacja




MÓJ BOŻE!



To już przesada!


MROCZNE PERWERSJE CODZIENNOŚCI Marca Antonia De La Parry w reż. Rafała Sabary, 11 i 12.01, Mała Scena, godz. 19.00



DOBRY DOWCIP



może posprzątać duszę
Dziś i jutro na Dużej Scenie będziemy sprzątać. Deski sceniczne też, ale przede wszystkim: dusze. A w jakim stanie jest Twoja? Jeśli choć trochę zakurzona - zapraszamy do Jaracza, zrobimy z nią porządek!

POSPRZĄTANE Sary Ruhl w reż. Mariusza Grzegorzka, 10 i 11.01, Duża Scena, godz. 19.00



W MIEŚCIE MENELI



też kwitnie miłość
"Nie ma takiej przeszkody, której mężczyzna nie pokonałby dla kobiety. Tysiące kilometrów, zdobycie fortuny, awans społeczny. Jeden dla oblubienicy pójdzie do piekła i wróci ze złotym runem w garści. Inny kupi bilet na helikopter wodny. Jeszcze inny usunie owłosienie z pleców. Warunek jest jeden: naprawdę mu na niej zależy."

ASZKENAZY, MENEL Z ŁODZI na podstawie "Lampionów" Katarzyny Bondy - monodram Roberta Latuska, 9 i 10.01, Mała Scena, godz. 19.00



UWAGA



ostatni dzwonek
Zaczynamy lekcje. Miłości rzecz jasna. Uczcie się pilnie! Nawet w niedzielę.Przedmiot zakończony egzaminem. A sesja trwa okrągły rok...

LEKCJE MIŁOŚCI Iriny Waśkowskiej w reż. Rafała Sabary, 7 i 9.01, Scena Kameralna, godz. 19.00



ENERGIA KULTURY 2017



głosowanie czas start
Nasze przedstawienie CZAROWNICE Z SALEM w reżyserii Mariusza Grzegorzka, znalazło się w finałowej jedenastce najważniejszych łódzkich wydarzeń kulturalnych 2017 roku. Plebiscyt organizują Gazeta Wyborcza, Telewizja Toya, Wytwórnia i Narodowe Centrum Kultury ale o tym, kto wygra, decydujecie Wy! Głosować możecie tutaj

Liczymy na Was:)

Ogłoszenie zwycięzcy 19 stycznia 2018 r.



A TY



jakie masz marzenie?


MARZENIE NATASZY Jarosławy Pulnowicz w reż. Nikołaja Kolady, 4 i 5.01, Mała Scena, godz. 19.00



UWAGA,



lecą!
I to jak! Kociołki dymią, miotły świszczą, różdżki podrygują niecierpliwie. Czarownice gromadzą się tłumnie. Uwielbiają gdy drżycie ze strachu. Ale nie ma się czego bać! Ba, można nawet się sporo nauczyć... Dziś wieczorem otwieramy przed Wami nasze Salem. Chodźcie do teatru!

CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reż. Mariusza Grzegorzka, 3,4 i 5.01, Duża Scena, godz. 18.00



BOSKA



terapia
"Ella: Wiec... Bóg nie umarł jak mówią, Bóg... jest chory.
B: Bardzo chory.
Ella: Boże mój...
B: Co?
Ella: To strasznie...
B: Smutne?
Ella: Przerażające. To tak jak odkryć, ze głównodowodzący siłami zbrojnymi jest idiotą.
Anat Gov, "Boże mój!"

BOŻE MÓJ Anat Gov w reż. Jacka Orłowskiego, 3 i 4.01, Scena Kameralna, godz. 19.00



ROK KOŃCZYMY



koncertowo
Czy szykujecie się już na sylwestrowe szaleństwa? Potrzebujecie wprowadzić się w stosowny nastrój? Jaracz w ostatnie wieczory roku zaprasza na koncert najpiękniejszych piosenek żydowskich. Zaśpiewamy dla Was piosenki Romana Kołakowskiego, Agnieszki Osieckiej, Jacka Cygana czy Wojciecha Młynarskiego, a także znakomite teksty polskich poetów: Juliana Tuwima i Bolesława Leśmiana. Zapraszamy na teatralny before przedsylwestrowy J Szczęśliwego Nowego Roku!

UMRZEĆ Z TĘSKNOTY, opieka art. Waldemar Zawodziński, kierownictwo muzyczne: Teresa Stokowska-Gajda, 28,29 i 30.12, Duża Scena, godz. 19.00



ŚWIĄTECZNYCH SPOTKAŃ



ciąg dalszy
Urodziny obchodził zaledwie przedwczoraj. Świętowaliśmy niemal wszyscy - z uwielbienia lub ze strachu, jak komu w duszy gra. Bo jest "pełen miłosierdzia, wielki i wszechmocny". Ale czy zawsze? Przekonacie się, że i On miewa słabości. I potrzebuje nas chyba nawet bardziej niż my Jego.

BOŻE MÓJ! Anat Gov w reż. Jacka Orłowskiego, 27,28 i 29.12, Scena Kameralna, godz. 19.00







TY TEŻ MASZ SWÓJ



Plac Bohaterów
Pewnie wolisz nie pamiętać jak do niego dotrzeć. Może codziennie nadkładasz drogi, by tylko tam nie trafić. Albo zmieniłeś mu nazwę? Niektórzy naiwnie wierzą, że to załatwi sprawę... Nie łudź się, tego Placu nie da się zburzyć, zasypać, zmieść z powierzchni ziemi. Jedyne co możesz zrobić, to dobrze go poznać. Zrób to nim usłyszysz krzyki. Bo będą narastać. Aż będziesz ich słuchać przez cały dzień. Nieprzerwanie.

Premiera "Placu Bohaterów" Thomasa Bernharda w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego już w niedzielę.

---- Trailer



WIGILIA



u Jaracza już dziś
"To słodko-gorzka opowieść, z kręgu "domowej lampy", codziennych spraw i zwykłych ludzi. Historia rozpoczyna się w wigilijny wieczór. Błogi nastrój radosnego i przede wszystkim rodzinnego święta misternie zbudowany za sprawą scenografii Anny Chadaj, niknie, gdy tylko domownicy zasiadają do kolacji. Wówczas na pogrążonej w śnieżnym puchu scenie, rozpoczyna się rozgrywany pod płaszczykiem komedii, dramat rodzinny. (.) Małgorzata Bogajewska inscenizacją "Ich czworo" dowiodła, że tekst, którego echo, wydawać by się mogło dawno już przebrzmiało, nadal jest aktualny - mówi więcej o nas samych, niż niejeden współczesny dramat. Wystarczy pomysł i jego konsekwentna realizacja. I taki jest właśnie łódzki spektakl, od początku do końca przemyślany i niemal doskonały"
Agnieszka Kiełbowicz, Dziennik Teatralny

ICH CZWORO Gabrieli Zapolskiej w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, 13, 14, 15 i 16 grudnia, Scena Kameralna, godz. 19.00



W OPARACH



absurdu
"Słupiński i Siudziński udowodnili, że w ograniczonych teatralnych realiach, można finezyjnie opowiedzieć historię pełną znaczeń i powiązań, w której każdy może odnaleźć cząstkę siebie. A przy tym dobrze się bawić i razem z bohaterami zaśpiewać "Z Tobą chcę oglądać świat"
Agata Gwizdała, Radio Łódź

MROCZNE PERWERSJE CODZIENNOŚCI Marca Antonia De La Parry w reż. Rafała Sabary, 13, 14 i 15.12., Mała Scena, godz. 19.00



TRZY SIOSTRY



według Stephenson
Czy wiecie, że woda, jak taśma magnetyczna, ma swoją pamięć? Podobnie człowiek - pewne historie, w których bierzemy udział, zatrzymują się gdzieś głęboko w naszej podświadomości i stają częścią nas samych. O magicznej wręcz sile wspomnień, demonach przeszłości i powtarzalności zdarzeń i doświadczeń opowiada PAMIĘĆ WODY Shelagh Stephenson w reżyserii Bogdana Toszy .

Gramy na Małej Scenie 8 i 9.12, o 19.00. Zapraszamy!



NATASZA



weź wyjdź za mnie za mąż
"I wypowiedziałam takie życzenie - chcę miłości. Żeby z welonem i cukierkami czekoladowymi. I żeby wszystkie nasze dziewczyny szły za nami i nam zazdrościły. Ale nie to najważniejsze. Najważniejsze, żeby on mnie kochał, żeby podszedł do mnie i powiedział: "Natasza - ty normalnie jesteś najfajniejsza dziewczyna na ziemi, weź wyjdź za mnie za mąż".
Jarosława Pulinowicz, Marzenie Nataszy

MARZENIE NATASZY w reż. Nikołaja Kolady, 8 i 9.12, Scena Kameralna, godz. 19.00



BYCIE RAZEM



to przyjemność
"Aktorzy sceny przy dawnej ulicy Cegielnianej znów nieźle mieszają. I dobrze. Im więcej, tym lepiej, im bardziej zuchwale, tym ciekawiej. (.)Twórcy przez kilkadziesiąt minut budują mikrowspólnotę aktorów i widzów naprawdę czerpiących przyjemność z bycia razem. Wspólnota ta świetnie się razem bawi - na tyle świetnie, że po skończonym spektaklu(.)pół widowni nadal tańcuje na scenie z aktorami." Monika Wąsik, teatralny.pl

ŚMIERĆ SIEDZI NA GRUSZY I SIĘ NIE RUSZY pilgrima/majewskiego na podstawie dramatu W. Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, 5 i 7.12, Scena Kameralna, godz. 19.00



CZYTAJCIE



i oglądajcie
"Bondę przedtem czytałem, a przecież robotą Pana Roberta (i kolegów, którzy mu pomogli) byłem zafascynowany. Nie miał łatwo, ale sprostał. I to jest teatr." Tomasz Sas, Express Ilustrowany

ASZKENAZY, MENEL Z ŁODZI na podstawie "Lampionów" Katarzyny Bondy, monodram Roberta Latuska, 5 i 6.12, Mała Scena, godz.19.00



HELDENPLATZ



skandal
Tłum wrzał. Słowo "skandal!" odmieniano przez wszystkie przypadki, przeciągłe gwizdy przerywano oskarżeniami o obrazę narodu, kalanie gniazda i marnowanie pieniędzy podatników. Przez policyjny kordon przeciskali się fotoreporterzy i operatorzy kamer kilkunastu różnych telewizji. Protestujący cytowali oburzonych polityków i biskupów, domagając się dymisji dyrektora teatru. Kontrmanifestanci natomiast relacjonowali ze zgorszeniem groźby, jakie wysyłano do realizatorów spektaklu, skandowali "precz z cenzurą" i przestrzegali się wzajemnie przed planowanym ponoć wybuchem ładunku krowiego łajna.

Premierowy wieczór 4 listopada 1988 roku przeszedł do historii jako Der Heldenplatz-Skandal. W wiedeńskim Burgtheater wystawiano prapremierę "Placu Bohaterów" Thomasa Bernharda.

Na PLAC BOHATERÓW w reż. Grzegorza Wiśniewskiego zapraszamy 17, 19, 20 i 21 grudnia.



OPĘTAŁO CIĘ?



egzorcyzmy w cenie biletu
Niegrzeczne dziewczynki znów igrają z ogniem. Dziś i jutro na Dużej Scenie gramy historię o tym, że niewinność to rzecz względna, a ofiarą manipulacji może stać się każdy. Bądź czujny! I idź do teatru.

CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reż. Mariusza Grzegorzka, 29 i 30.11, Duża Scena, godz. 18.00 (!)



BOHATER



XXI wieku
Moralność? Odwaga? Honor? Owszem, w antycznych tragediach mamy tego pod dostatkiem. A dziś? Kto może zostać bohaterem? Na jak długo? I jaki los go czeka? Wojtek Klemm odpowiada. Műllerem. Zapraszamy.

FILOKTET Heinera Műllera w reż. Wojtka Klemma, 29,30.11 i 2,3.12, Mała Scena, godz. 19.00



EURYDYKA MÓWI:



spotkajmy się w Radomsku
Monodram Kamili Sammler "Cień" na podstawie "Cienie. Eurydyka mówi:" austriackiej noblistki Elfriede Jelinek zaprezentujemy dziś w Miejskim Domu Kultury w Radomsku. Zapraszamy o 19.00 na spotkanie z dźwiękami, obrazami, głosami i cieniami. I Kamilą Sammler w roli Eurydyki, która wreszcie przestaje milczeć.

Do zobaczenia wieczorem.



ŚMIERĆ?



strach jest zbędny
"K.K.: Czy teatr może nam pomóc w zrozumieniu "innego", w spotkaniu z "rozkładem, smrodem, niemocą", czy może spełnić funkcję społecznego medium?

K.F.: Wierzę, że tak. Nie chodzi tylko o swoiste informowanie ze sceny, ale o wspólne doświadczenie. Teatr jest do tego bardzo dobrym miejscem. Staramy się nic nie narzucać, a jedynie otwierać przestrzeń. Przy okazji mówimy o różnorodności, czyli wyjątkowości wszystkich ludzi, połączonych czymś takim jak zagadka śmierci, czyli transformacji na poziomie energii. Śmierci nie należy się bać. W ogóle strach jest zbędny."

(fragment wywiadu Kuby Falkowskiego z Katarzyną Maćkałą, pismo kulturalne Fragile)

ŚMIERĆ SIEDZI NA GRUSZY I SIĘ NIE RUSZY, pigrim/majewski na podstawie dramatu W. Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, 25 i 26.11, Mała Scena, godz. 19.00