projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Maciej Dyczkowski

reżyseria i scenografia Artur URBAŃSKI


Muzyka:  Jacek GRUDZIEŃ
Reżyseria światła: Krzysztof SENDKE
Kostiumy: Olga TURCZAK


O B S A D A

Violet Weston Barbara MARSZAŁEK
Barbara Fordham Ewa AUDYKOWSKA-WIŚNIEWSKA
Bill Fordham Mariusz SIUDZIŃSKI
Ivy Weston Monika BADOWSKA
Karen Weston Urszula GRYCZEWSKA
Mattie Fae Aiken Bogusława PAWELEC
Charlie Aitken Piotr KRUKOWSKI
Mały Charles Aitken Marcin KORCZ
Johanna Monevata Matylda PASZCZENKO
Szeryf Deon Gilbeau Robert LATUSEK
Steven Heidebrecht Mariusz SŁUPIŃSKI
Jean Fordham Agnieszka SKRZYPCZAK

„Gorące lato w Oklahomie” to spektakl oparty na dramacie «Sierpień” autorstwa Tracy Lettsa. To jedna z najciekawszych współczesnych sztuk anglojęzycznych. Od światowej premiery w 2007r. święci triumfy na prestiżowych amerykańskich i angielskich scenach, a liczne nagrody, m.in. nagroda Pulitzera i nagroda za najlepszą nową sztukę na Broadway'u, plasują autora w czołówce współczesnych dramaturgów. Sztuka Lettsa to wielopokoleniowa saga rodzinna, na pograniczu epickiej tragedii i czarnej komedii, opisująca niespełnione marzenia, pełne sekretów i konfliktów relacje trzech pokoleń klanu Westonów. Pewnego upalnego letniego wieczoru w tajemniczych okolicznościach znika głowa rodziny Westonów. Kiedy z tego powodu do gniazda rodzinnego zjeżdżają się wszyscy krewni, na jaw wychodzą długo skrywane rodzinne tajemnice.

Niezwykłe osiągnięcie dramaturgiczne: tragikomiczny portret surowego kraju i jeszcze surowszych ludzi - Time Out New York

To sztuka, jaką O'Neill napisałby dziś. Lettsowi udało się nadać sztuce wzniosłość, jaka cechowała najwybitniejsze dramaty złotych lat pięćdziesiątych, a jednocześnie stworzyć coś zupełnie nowego. New York Magazine


premiera na SCENIE KAMERALNEJ 28 maja 2011 r.
czas trwania spektaklu: 180 minut (z dwoma przerwami)

ZŁOTA MASKA dla Matyldy Paszczenko za najlepszą rolę w sezonie 2010/2011

...Sztuka „Sierpień” Tracy Lettsa, uhonorowana w 2008 roku Nagrodą Pulitzera za najlepszy dramat, na podstawie której powstał spektakl, to bodaj najlepszy i jeden z najbardziej fascynujących tekstów, jakie w bieżącym sezonie artystycznym oglądać mogliśmy na deskach Teatru im. S. Jaracza. Za Beverlym Aleksandra Bednarza, choć pojawia się tylko kilka minut na scenie, tęskni się jak za ostatnim ratunkiem w chaosie, przerażenie budzą manipulacje nieszczęsnej Violet Barbary Marszałek, dobrą rolę oschłego intelektualisty przygotował Mariusz Jakus. Wspaniałe portrety sióstr przygotowały: Ewa Audykowska-Wiśniewska, Monika Badowska i Urszula Gryczewska. Śmiało można powtórzyć to, co mówiono w przypadku „Jaracza” tak często: atut „Gorącego lata...” to rewelacyjny, wrażliwy i głęboko myślący zespół aktorski, grający równo i w siebie wsłuchany. Wielkie brawa należą się wszystkim...

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki


...Arturowi Urbańskiemu udało się zbudować spójne, sugestywne i momentami wstrząsające przedstawienie. Nie ma tu dłużyzn ani fałszywych ruchów. Akcja sztuki trwającej trzy godziny rozgrywa się w jednym wnętrzu, ale reżyser wykorzystał przestrzeń sceny po mistrzowsku, dzięki kilku zabiegom scenograficznym np. szklanym taflom imitującym ściany i wysokiej antresoli, na której działy się niektóre sceny. Przy tym prowadził narrację wielowątkową. Akcja czasem toczyła się w dwóch planach jednocześnie i we wzajemnej zależności. Jedna sytuacja nadawała kontekst drugiej albo była jej komentarzem. Nie było tu konwencjonalnych rozwiązań. Urbański konsekwentnie budował, kumulował i rozładowywał napięcie. Stopniowo dopuszczał nas do tajemnic swoich bohaterów tak, że niemal fizycznie doświadczaliśmy ich skrajnych emocji, a siedzenie na widowni przestawało być wygodne i bezpieczne
Reżyser - na tyle, na ile się tylko dało - zrezygnował z umowności, by wstrząsnąć widzem. Nie byłoby to możliwe bez pełnego zaangażowania aktorów. Wszyscy zagrali świetnie swoje role - mówiąc sportowym językiem: w tempo. Aktorsko-reżyserskim majstersztykiem była dla mnie scena próby gwałtu. Barbara Marszałek, Aleksander Bednarz, Ewa Audykowska-Wiśniewska, Mariusz Jakus, Monika Badowska, Urszula Gryczewska, Bogusława Pawelec, Piotr Krukowski, Marcin Łuczak, Matylda Pasz czenko, Robert Latusek i Mariusz Słupiński stworzyli krwiste wielowymiarowe postacie. Także studentka PWSFTViT w Łodzi w wielu momentach dorównywała swoim doświadczonym kolegom (choćby we wspomnianej scenie gwałtu)...


Bogdan Sobieszek, Reymont.pl


...Gorące lato w Oklahomie”, ostatnia premiera w Teatrze im. Jaracza, to sceniczna uczta! Sztuka Tracy'ego Lettsa, mająca w sobie emocje pokrewne tekstom Tennessee Williamsa, robi na świecie furorę. Na łódzkiej scenie, po raz pierwszy w Polsce, przedstawił ją Artur Urbański (reżyseria i scenografia). Gdy istotnym warunkiem powodzenia jest aktorski zespół grający na wszystkich strunach ludzkiej wrażliwości, nie ma lepszego adresu niż „Jaracz”. Rodzinny obiad, wypełniający całą drugą część trzygodzinnej inscenizacji, to majstersztyk. Napięcie bliskie filmom Viscontiego.
W psychodramie boleśnie, a czasem z humorem dowodzącej, że choć wszyscy są razem, to każdy zostaje ze swoim losem sam, najbardziej intryguje wydająca pojedyncze dźwięki kaleka służąca. Matylda Paszczenko ani na ułamek sekundy nie wychodzi z roli. Jest niemal wciąż obecna. Jak sumienie, które nie śpi, ale pozostaje nieme i bezradne...


Renata Sas, Express Ilustrowany