VIII DNI PAMIĘCI



Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zapraszają na VIII DNI PAMIĘCI, organizowane z okazji, ustanowionego przez ONZ w 2005 r., Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Przez cztery dni, od 26 do 29 stycznia 2018 r., w przestrzeniach Teatru im. Stefana Jaracza, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, Muzeum Tradycji Niepodległościowych, Muzeum Miasta Łodzi i Muzeum Sztuki zbliżyć się będzie można do świata kultury i historii polskich Żydów. W programie wykłady, spektakle teatralne, wystawy, pokazy filmów. Uroczystości upamiętniające ofiary Zagłady zaplanowano w całym kraju.

Program VIII Dni Pamięci



TEATR, KTÓRY LECZY




22 kwietnia 2006 r. odbyła się polska prapremiera "Lwa na ulicy" kanadyjskiej pisarki Judith Thompson, w reżyserii Mariusza Grzegorzka.

16 stycznia zapraszamy na 150 spektakl!

"Czasem, niezwykle rzadko, teatr nie kończy się w teatrze. Zmusza do najistotniejszych przewartościowań, wywleka na wierzch najciemniejsze myśli. Nie daje spokoju, bowiem na jakiś czas, jak chciał William Szekspir, staje się światem. Seans "Lwa na ulicy" w łódzkim Teatrze im. Jaracza, dzięki Mariuszowi Grzegorzkowi i jego aktorom, jest takim właśnie teatrem."
Jacek Wakar TEATR

LEW NA ULICY Judith Thompson w reż. Mariusza Grzegorzka
16,17 i 18 stycznia, Mała Scena, godz. 18.00



TRAGEDIA



ludzi głupich



ICH CZWORO Gabrieli Zapolskiej w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, 13 i 14.01, godz. 19.00, wyjątkowo! na Dużej Scenie



ALE KARAMAZOW




"Ale Karamazow to nie szkolny bryk. Orłowski wyciąga z filozofii i idei Dostojewskiego esencję, a ta, czego z uwagi na bariery czasowe spektaklu nie da się przekazać w całej rozciągłości, oddaje materię teatralną. Z prostoty rozwiązań emanuje siła (...) Świat powołany w "Jaraczu" jest intensywny, uderza do głowy i oszałamia na długo. Okazuje się, że można bez taryfy ulgowej toczyć z widzem "poważną grę" o sprawy ważne - tak jak toczyli ją Karamazowie. Va banque"

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

KARAMAZOW Fiodora Dostojewskiego w reż. Jacka Orłowskiego, 13 i 14.01., Scena Kameralna, godz. 19.



WEDŁUG AGAFII POŻEGNANIE Z TYTUŁEM



ostatni dzwonek
Agafia kończy 40 lat. I rozpacza nad tortem. To kolejne urodziny, które spędza sama. Wreszcie musi kogoś mieć - wszyscy wiemy, co jest lekiem na całe zło. Ale, ale - pamiętajcie: miłość złe humory ma.

Spektakl "Według Agafii" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz miał premierę 12 grudnia 2009 roku. Natychmiast stał się jednym z najbardziej popularnych przedstawień w repertuarze "Jaracza". Do zachwyconej publiczności dołączyli krytycy - Złote Maski 2009/2010 odebrały Agata Duda-Gracz: za reżyserię i scenografię, i najlepsza aktorka tamtego sezonu: Milena Lisiecka, tytułowa Agafia. Jacek Wakar, w recenzji przedstawienia na łamach "Dziennika Gazety Prawnej" ogłosił, że "Według Agafii" otwiera nową przestrzeń w teatrze Agaty Dudy-Gracz, a ona sama osiągnęła w tym spektaklu artystyczną dojrzałość. To dla nas zaszczyt, że stało się to na Dużej Scenie Teatru Jaracza.

Skąd sukces? Bo twórcom nie zabrakło odwagi, talentu, szczerości i poczucia humoru. Na podstawie "Ożenku" Gogola Duda-Gracz zrobiła spektakl, który wywrócił do góry nogami przyzwyczajenia estetyczne i wprowadził na zupełnie nowy poziom odbioru. Jest śmiesznie i strasznie. Duda-Gracz bawi kiczem, epatuje tandetą popkultury i zaskakuje szalonymi pomysłami scenograficznymi. Ale jest i drugie dno - gorzka prawda o tym, że miłość bywa najgorszą z chorób, a samotni jesteśmy wszyscy.

W najbliższą środę, 17 stycznia, kandydaci na męża odwiedzą Agafię po raz ostatni. Dlatego pięknie Wam wszystkim dziękujemy!



MÓJ BOŻE!



To już przesada!


MROCZNE PERWERSJE CODZIENNOŚCI Marca Antonia De La Parry w reż. Rafała Sabary, 11 i 12.01, Mała Scena, godz. 19.00



DOBRY DOWCIP



może posprzątać duszę
Dziś i jutro na Dużej Scenie będziemy sprzątać. Deski sceniczne też, ale przede wszystkim: dusze. A w jakim stanie jest Twoja? Jeśli choć trochę zakurzona - zapraszamy do Jaracza, zrobimy z nią porządek!

POSPRZĄTANE Sary Ruhl w reż. Mariusza Grzegorzka, 10 i 11.01, Duża Scena, godz. 19.00



W MIEŚCIE MENELI



też kwitnie miłość
"Nie ma takiej przeszkody, której mężczyzna nie pokonałby dla kobiety. Tysiące kilometrów, zdobycie fortuny, awans społeczny. Jeden dla oblubienicy pójdzie do piekła i wróci ze złotym runem w garści. Inny kupi bilet na helikopter wodny. Jeszcze inny usunie owłosienie z pleców. Warunek jest jeden: naprawdę mu na niej zależy."

ASZKENAZY, MENEL Z ŁODZI na podstawie "Lampionów" Katarzyny Bondy - monodram Roberta Latuska, 9 i 10.01, Mała Scena, godz. 19.00



UWAGA



ostatni dzwonek
Zaczynamy lekcje. Miłości rzecz jasna. Uczcie się pilnie! Nawet w niedzielę.Przedmiot zakończony egzaminem. A sesja trwa okrągły rok...

LEKCJE MIŁOŚCI Iriny Waśkowskiej w reż. Rafała Sabary, 7 i 9.01, Scena Kameralna, godz. 19.00



ENERGIA KULTURY 2017



głosowanie czas start
Nasze przedstawienie CZAROWNICE Z SALEM w reżyserii Mariusza Grzegorzka, znalazło się w finałowej jedenastce najważniejszych łódzkich wydarzeń kulturalnych 2017 roku. Plebiscyt organizują Gazeta Wyborcza, Telewizja Toya, Wytwórnia i Narodowe Centrum Kultury ale o tym, kto wygra, decydujecie Wy! Głosować możecie tutaj

Liczymy na Was:)

Ogłoszenie zwycięzcy 19 stycznia 2018 r.



A TY



jakie masz marzenie?


MARZENIE NATASZY Jarosławy Pulnowicz w reż. Nikołaja Kolady, 4 i 5.01, Mała Scena, godz. 19.00



UWAGA,



lecą!
I to jak! Kociołki dymią, miotły świszczą, różdżki podrygują niecierpliwie. Czarownice gromadzą się tłumnie. Uwielbiają gdy drżycie ze strachu. Ale nie ma się czego bać! Ba, można nawet się sporo nauczyć... Dziś wieczorem otwieramy przed Wami nasze Salem. Chodźcie do teatru!

CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reż. Mariusza Grzegorzka, 3,4 i 5.01, Duża Scena, godz. 18.00



BOSKA



terapia
"Ella: Wiec... Bóg nie umarł jak mówią, Bóg... jest chory.
B: Bardzo chory.
Ella: Boże mój...
B: Co?
Ella: To strasznie...
B: Smutne?
Ella: Przerażające. To tak jak odkryć, ze głównodowodzący siłami zbrojnymi jest idiotą.
Anat Gov, "Boże mój!"

BOŻE MÓJ Anat Gov w reż. Jacka Orłowskiego, 3 i 4.01, Scena Kameralna, godz. 19.00



ROK KOŃCZYMY



koncertowo
Czy szykujecie się już na sylwestrowe szaleństwa? Potrzebujecie wprowadzić się w stosowny nastrój? Jaracz w ostatnie wieczory roku zaprasza na koncert najpiękniejszych piosenek żydowskich. Zaśpiewamy dla Was piosenki Romana Kołakowskiego, Agnieszki Osieckiej, Jacka Cygana czy Wojciecha Młynarskiego, a także znakomite teksty polskich poetów: Juliana Tuwima i Bolesława Leśmiana. Zapraszamy na teatralny before przedsylwestrowy J Szczęśliwego Nowego Roku!

UMRZEĆ Z TĘSKNOTY, opieka art. Waldemar Zawodziński, kierownictwo muzyczne: Teresa Stokowska-Gajda, 28,29 i 30.12, Duża Scena, godz. 19.00



ŚWIĄTECZNYCH SPOTKAŃ



ciąg dalszy
Urodziny obchodził zaledwie przedwczoraj. Świętowaliśmy niemal wszyscy - z uwielbienia lub ze strachu, jak komu w duszy gra. Bo jest "pełen miłosierdzia, wielki i wszechmocny". Ale czy zawsze? Przekonacie się, że i On miewa słabości. I potrzebuje nas chyba nawet bardziej niż my Jego.

BOŻE MÓJ! Anat Gov w reż. Jacka Orłowskiego, 27,28 i 29.12, Scena Kameralna, godz. 19.00







TY TEŻ MASZ SWÓJ



Plac Bohaterów
Pewnie wolisz nie pamiętać jak do niego dotrzeć. Może codziennie nadkładasz drogi, by tylko tam nie trafić. Albo zmieniłeś mu nazwę? Niektórzy naiwnie wierzą, że to załatwi sprawę... Nie łudź się, tego Placu nie da się zburzyć, zasypać, zmieść z powierzchni ziemi. Jedyne co możesz zrobić, to dobrze go poznać. Zrób to nim usłyszysz krzyki. Bo będą narastać. Aż będziesz ich słuchać przez cały dzień. Nieprzerwanie.

Premiera "Placu Bohaterów" Thomasa Bernharda w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego już w niedzielę.

---- Trailer



WIGILIA



u Jaracza już dziś
"To słodko-gorzka opowieść, z kręgu "domowej lampy", codziennych spraw i zwykłych ludzi. Historia rozpoczyna się w wigilijny wieczór. Błogi nastrój radosnego i przede wszystkim rodzinnego święta misternie zbudowany za sprawą scenografii Anny Chadaj, niknie, gdy tylko domownicy zasiadają do kolacji. Wówczas na pogrążonej w śnieżnym puchu scenie, rozpoczyna się rozgrywany pod płaszczykiem komedii, dramat rodzinny. (.) Małgorzata Bogajewska inscenizacją "Ich czworo" dowiodła, że tekst, którego echo, wydawać by się mogło dawno już przebrzmiało, nadal jest aktualny - mówi więcej o nas samych, niż niejeden współczesny dramat. Wystarczy pomysł i jego konsekwentna realizacja. I taki jest właśnie łódzki spektakl, od początku do końca przemyślany i niemal doskonały"
Agnieszka Kiełbowicz, Dziennik Teatralny

ICH CZWORO Gabrieli Zapolskiej w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, 13, 14, 15 i 16 grudnia, Scena Kameralna, godz. 19.00



W OPARACH



absurdu
"Słupiński i Siudziński udowodnili, że w ograniczonych teatralnych realiach, można finezyjnie opowiedzieć historię pełną znaczeń i powiązań, w której każdy może odnaleźć cząstkę siebie. A przy tym dobrze się bawić i razem z bohaterami zaśpiewać "Z Tobą chcę oglądać świat"
Agata Gwizdała, Radio Łódź

MROCZNE PERWERSJE CODZIENNOŚCI Marca Antonia De La Parry w reż. Rafała Sabary, 13, 14 i 15.12., Mała Scena, godz. 19.00



TRZY SIOSTRY



według Stephenson
Czy wiecie, że woda, jak taśma magnetyczna, ma swoją pamięć? Podobnie człowiek - pewne historie, w których bierzemy udział, zatrzymują się gdzieś głęboko w naszej podświadomości i stają częścią nas samych. O magicznej wręcz sile wspomnień, demonach przeszłości i powtarzalności zdarzeń i doświadczeń opowiada PAMIĘĆ WODY Shelagh Stephenson w reżyserii Bogdana Toszy .

Gramy na Małej Scenie 8 i 9.12, o 19.00. Zapraszamy!



NATASZA



weź wyjdź za mnie za mąż
"I wypowiedziałam takie życzenie - chcę miłości. Żeby z welonem i cukierkami czekoladowymi. I żeby wszystkie nasze dziewczyny szły za nami i nam zazdrościły. Ale nie to najważniejsze. Najważniejsze, żeby on mnie kochał, żeby podszedł do mnie i powiedział: "Natasza - ty normalnie jesteś najfajniejsza dziewczyna na ziemi, weź wyjdź za mnie za mąż".
Jarosława Pulinowicz, Marzenie Nataszy

MARZENIE NATASZY w reż. Nikołaja Kolady, 8 i 9.12, Scena Kameralna, godz. 19.00



BYCIE RAZEM



to przyjemność
"Aktorzy sceny przy dawnej ulicy Cegielnianej znów nieźle mieszają. I dobrze. Im więcej, tym lepiej, im bardziej zuchwale, tym ciekawiej. (.)Twórcy przez kilkadziesiąt minut budują mikrowspólnotę aktorów i widzów naprawdę czerpiących przyjemność z bycia razem. Wspólnota ta świetnie się razem bawi - na tyle świetnie, że po skończonym spektaklu(.)pół widowni nadal tańcuje na scenie z aktorami." Monika Wąsik, teatralny.pl

ŚMIERĆ SIEDZI NA GRUSZY I SIĘ NIE RUSZY pilgrima/majewskiego na podstawie dramatu W. Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, 5 i 7.12, Scena Kameralna, godz. 19.00



CZYTAJCIE



i oglądajcie
"Bondę przedtem czytałem, a przecież robotą Pana Roberta (i kolegów, którzy mu pomogli) byłem zafascynowany. Nie miał łatwo, ale sprostał. I to jest teatr." Tomasz Sas, Express Ilustrowany

ASZKENAZY, MENEL Z ŁODZI na podstawie "Lampionów" Katarzyny Bondy, monodram Roberta Latuska, 5 i 6.12, Mała Scena, godz.19.00



HELDENPLATZ



skandal
Tłum wrzał. Słowo "skandal!" odmieniano przez wszystkie przypadki, przeciągłe gwizdy przerywano oskarżeniami o obrazę narodu, kalanie gniazda i marnowanie pieniędzy podatników. Przez policyjny kordon przeciskali się fotoreporterzy i operatorzy kamer kilkunastu różnych telewizji. Protestujący cytowali oburzonych polityków i biskupów, domagając się dymisji dyrektora teatru. Kontrmanifestanci natomiast relacjonowali ze zgorszeniem groźby, jakie wysyłano do realizatorów spektaklu, skandowali "precz z cenzurą" i przestrzegali się wzajemnie przed planowanym ponoć wybuchem ładunku krowiego łajna.

Premierowy wieczór 4 listopada 1988 roku przeszedł do historii jako Der Heldenplatz-Skandal. W wiedeńskim Burgtheater wystawiano prapremierę "Placu Bohaterów" Thomasa Bernharda.

Na PLAC BOHATERÓW w reż. Grzegorza Wiśniewskiego zapraszamy 17, 19, 20 i 21 grudnia.



OPĘTAŁO CIĘ?



egzorcyzmy w cenie biletu
Niegrzeczne dziewczynki znów igrają z ogniem. Dziś i jutro na Dużej Scenie gramy historię o tym, że niewinność to rzecz względna, a ofiarą manipulacji może stać się każdy. Bądź czujny! I idź do teatru.

CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reż. Mariusza Grzegorzka, 29 i 30.11, Duża Scena, godz. 18.00 (!)



BOHATER



XXI wieku
Moralność? Odwaga? Honor? Owszem, w antycznych tragediach mamy tego pod dostatkiem. A dziś? Kto może zostać bohaterem? Na jak długo? I jaki los go czeka? Wojtek Klemm odpowiada. Műllerem. Zapraszamy.

FILOKTET Heinera Műllera w reż. Wojtka Klemma, 29,30.11 i 2,3.12, Mała Scena, godz. 19.00



EURYDYKA MÓWI:



spotkajmy się w Radomsku
Monodram Kamili Sammler "Cień" na podstawie "Cienie. Eurydyka mówi:" austriackiej noblistki Elfriede Jelinek zaprezentujemy dziś w Miejskim Domu Kultury w Radomsku. Zapraszamy o 19.00 na spotkanie z dźwiękami, obrazami, głosami i cieniami. I Kamilą Sammler w roli Eurydyki, która wreszcie przestaje milczeć.

Do zobaczenia wieczorem.



ŚMIERĆ?



strach jest zbędny
"K.K.: Czy teatr może nam pomóc w zrozumieniu "innego", w spotkaniu z "rozkładem, smrodem, niemocą", czy może spełnić funkcję społecznego medium?

K.F.: Wierzę, że tak. Nie chodzi tylko o swoiste informowanie ze sceny, ale o wspólne doświadczenie. Teatr jest do tego bardzo dobrym miejscem. Staramy się nic nie narzucać, a jedynie otwierać przestrzeń. Przy okazji mówimy o różnorodności, czyli wyjątkowości wszystkich ludzi, połączonych czymś takim jak zagadka śmierci, czyli transformacji na poziomie energii. Śmierci nie należy się bać. W ogóle strach jest zbędny."

(fragment wywiadu Kuby Falkowskiego z Katarzyną Maćkałą, pismo kulturalne Fragile)

ŚMIERĆ SIEDZI NA GRUSZY I SIĘ NIE RUSZY, pigrim/majewski na podstawie dramatu W. Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, 25 i 26.11, Mała Scena, godz. 19.00



JA



i mój Bóg
"BOŻE MÓJ! jest traktatem na temat: ja i mój Bóg, ja i mój strach, ja i moje wątpliwości. Fakt, że w znakomitym tekście Anat Gov nie brakuje humoru, pozwala jeszcze lepiej odczytać jego sens - czasami Bóg pomaga człowiekowi, ale są też chwile, kiedy tylko człowiek może pomóc Bogu. Taka jest natura tego dialogu." Kamila Łapicka, wSieci

BOŻE MÓJ! Anat Gov w reż. Jacka Orłowskiego, 21,22 i 23.11, Scena Kameralna, godz. 19.00



100!



i oby drugie tyle
Spotkali się na Małej Scenie na początku 2013 roku - świeżo upieczona absolwentka łódzkiej Szkoły Filmowej i jeden z najbardziej znanych dramaturgów i reżyserów na świecie. Było ryzykownie. Ale zaiskrzyło.

17 marca 2013 r. odbyła się premiera MARZENIA NATASZY Jarosławy Pulinowicz w reżyserii Nikołaja Kolady z Agnieszką Skrzypczak w roli głównej. Chwilę później posypały się nagrody: Złota Maska 2012/2013 za najlepszy debiut aktorski, Nagroda Główna VII Festiwalu Kolyada-Plays w Jekaterynburgu, Nagroda dla Młodej Aktorki na zabrzańskiej " XII Rzeczywistości Przedstawionej", Talenty Trójki 2013 w kategorii Teatr, Srebrny Pierścień 2013, a wreszcie Nagroda im. Nardellego 2012/2013 za najlepszy debiut na scenach dramatycznych.

"Marzenie Nataszy" zjeździło kawał kraju, a nawet świata. Graliśmy na dalekim Uralu, w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki, a nawet w remizie w Piątku. Zawsze z wielkim sukcesem. Przy okazji akcji Teatr Polska 2014 pokazaliśmy spektakl w aż 14 polskich miastach i miasteczkach. We wtorkowy wieczór Agnieszka Skrzypczak wraz z Karolem Puciatym wejdą na scenę po raz 100. A że okazja znakomita, na widowni zasiądą: masterclass director Nikołaj Kolada i Agnieszka Lubomira Piotrowska - tłumaczka literatury rosyjskiej, w tym także dramatów Pulinowicz.

Zapraszamy i Was! Na "setkę"!



ZŁOTY MIEDZIAK



dla Dymitra
Uwaga! Powiększyliśmy kolekcję Złotych Miedziaków - Nagród Publiczności Polkowickich Dni Teatru. Teatr Jaracza, podczas XIX edycji Obliczy Teatru 2017, zaprezentował spektakl KARAMAZOW w reżyserii Jacka Orłowskiego. Właśnie otrzymaliśmy wiadomość, że polkowicka publiczność przyznała Złotego Miedziaka w kategorii najlepsza rola dramatyczna PRZEMYSŁAWOWI KOZŁOWSKIEMU za rolę Dymitra. Brawo Przemku! Dziękujemy Widzom "Teatru w mieście bez teatru", póki co wirtualnie, a osobiście zrobimy to podczas marcowej Gali otwarcia jubileuszowej, XX już edycji polkowickiego festiwalu.

KARAMAZOW gramy na Scenie Kameralnej już w najbliższy weekend - 18 i 19.11, o godz. 19.00. Do zobaczenia!



WAŻNA LEKCJA



bo pięćdziesiąta!
48, 49, 50!Od dzisiejszego wieczoru znów dajemy Wam lekcje. Miłości rzecz jasna. W czwartek zagramy jubileuszowo - po raz 50! Zapraszamy wszystkich wątpiących w moc rodziny, rozczarowanych najbliższymi, zmęczonych "ciepłem domowego ogniska".

"Lekcje miłości to spektakl gęsty, pełen napięcia. Przewrotny, bo chociaż Maszy i Łarisie wydaje się, że miłość jest gdzie indziej, znajdą ją tylko we własnych domach. Waśkowska jest optymistką: jest nadzieja, zawsze można wrócić." - Izabella Adamczewska, Gazeta Wyborcza

Premiera "Lekcji miłości" w reżyserii Rafała Sabary, na podstawie dwóch jednoaktówek autorstwa młodej rosyjskiej dramaturżki Iriny Waśkowskiej, odbyła się 7 marca 2015 roku. Spektakl zdobył Grand Prix Kolyada-Plays 2015 w Jekaterynburgu, Barbara Marszałek i Milena Lisiecka wróciły z zabrzańskiej "Rzeczywistości Przedstawionej" z wyróżnieniami aktorskim, zaś Agnieszka Skrzypczak i Marek Kałużyński otrzymali Złote Miedziaki w Polkowicach. Dobry spektakl! Świętujcie z nami.



KRYMINALNIE



i po łódzku
"Miasta tym różnią się od wsi, osad i sielskich kolonii, że nawet gdy milczą - mówią obrazami. Gdy wrzeszczą - pełną piersią wzburzonych mieszkańców: jajkami, jazgotem z radia, najwulgarniejszym przekleństwem. Czasem koktajlem Mołotowa lub jękiem rozkoszy w bramie. Szept jest w mieście czymś bezwstydnym." Katarzyna Bonda, Lampiony

ASZKENAZY, MENEL Z ŁODZI na podstawie LAMPIONÓW Katarzyny Bondy, 14 i 15.11, Mała Scena, godz. 19.00



ZDEMASKUJMY I WYŚMIEJMY



żeby nie płakać
Jakiś kraj. może Polska. zwykły dzień. niby zwyczajna, nic nie znacząca sytuacja. ławka na skwerze przed żeńskim liceum. dwaj mężczyźni. dziwnie ubrani. może przebrani... dlaczego?... kim są?... co kryją pod płaszczami?... o czym rozmawiają?... co ich łączy?... przed czym się ukrywają?... czego się boją?... przed czym uciekają?... przed "światem"?

MROCZNE PERWERSJE CODZIENNOŚCI
Marca Antonia De La Parry w reż. Rafała Sabary, 9 i 10.11., Mała Scena, godz. 19.00



JUBILEUSZ



Wery, Klary i Rudolfa
Łukasz Kaczyński, w recenzji spektaklu "Przed odejściem w stan spoczynku" (Dziennik Łódzki, 28.09.2010), pisał: "Oto teatr, który mówi autonomicznym językiem. Ciekawe jak długo utrzyma się na afiszu. Mistrzostwo!".

Panie Redaktorze, mamy dobre wieści: w niedzielę gramy po raz 50!

Po raz 50 Rudolf Hoeller i jego siostry przygotowywać się będą do sekretnych obchodów urodzin Himmlera. Po raz 50 Milena Lisiecka, Matylda Paszczenko i Andrzej Wichrowski (Złote Maski 2010/2011 dla wszystkich) dadzą pokaz aktorstwa najwyższej próby - uwaga, "grają tak, że aż się ich boisz" (Jacek Wakar, Kultura Liberalna). Po raz 50 na Dużej Scenie Jaracza zagramy dla Was najlepszy spektakl sezonu 2010/2011, wyreżyserowany przez Grzegorza Wiśniewskiego - również laureata Złotej Maski.

Toasty wznosimy oczywiście Metternichem. Jest co świętować!

PRZED ODEJŚCIEM W STAN SPOCZYNKU Thomasa Bernharda w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, 11 i 12.11, Duża Scena, godz. 19.00



SPIESZCIE SIĘ



na Agafię
WEDŁUG AGAFII w reżyserii Agaty Dudy-Gracz gramy od 2009 roku. Wiemy doskonale, że to jeden z Waszych ulubionych spektakli. I gratulujemy doskonałego gustu - świetne aktorstwo, zaskakującą scenografię i wizjonerską reżyserię docenili też krytycy i kapituła Złotych Masek 2009/2010. Dlatego uprzedzamy, szczególnie tych, którzy spektakl na podstawie "Ożenku" Mikołaja Gogola oglądają choć raz w sezonie, że dziś i jutro gramy przedostatni blok WEDŁUG AGAFII.

Na pożegnanie z tytułem zapraszamy w styczniu (16 i 17.01).

Bądźcie z nami. Rezerwacja biletów: 42 662 33 33/35.



HOLLYWOOD?



byliśmy pierwsi
"Sierpień w hrabstwie Osage" (2013) w reżyserii Johna Wellsa - widzieliście? Meryl Streep (Violet Weston) i Julia Roberts (Barbara Weston-Fordham) były nominowane do Oscarów i Złotych Globów. Jaracz znacznie wyprzedził Hollywood. Premierę "Gorącego lata w Oklahomie", na podstawie dramatu "Sierpień" Tarcy'ego Lettsa, mieliśmy w maju 2011 roku. Nasze aktorki z pewnością zasłużyły na światowe nagrody: znakomita, wyrazista Barbara Marszałek jako Violet i Ewa Audykowska-Wiśniewska w roli Barbary robią wrażenie. Złotą Maskę za najlepszą rolę żeńską w sezonie 2010/2011 otrzymała Matylda Paszczenko (służąca Johanna Monevata). Duża, świetnie poprowadzona obsada (reżyserował Artur Urbański), zachwycająca scenografia i nominowany do nagrody Pulitzera tekst. Krótko mówiąc - spektakl skazany na sukces.

GORĄCE LATO W OKLAHOMIE Tracy'ego Letts'a w reż. Artura Urbańskiego, 5 i 7.11, Scena Kameralna, godz. 19.00



PLAC BOHATERÓW



Bernhard i Wiśniewski
Z przyjemnością informujemy, że trwają próby do pierwszej w sezonie 2017/2018 produkcji. Grzegorz Wiśniewski (reżyseria) pracuje intensywnie nad ostatnim dramatem Thomasa Bernharda pt. PLAC BOHATERÓW, w przekładzie Grzegorza Matysika. Scenografią i reżyserią świateł zajmie się Mirosław Kaczmarek. W obsadzie: Urszula Gryczewska, Milena Lisiecka, Barbara Marszałek, Agnieszka Skrzypczak, Zofia Uzelac, Marek Nędza i Bronisław Wrocławski. Inspicjent - Marta Baraszkiewicz.

Premiera na Dużej Scenie 17 grudnia 2017 r.



NIBY-FARSA



o istocie cierpienia
"Kiedy mnie operował, już byliśmy zakochani. Miałam pełną narkozę, ale czułam jego obecność. Słyszy się często o chirurgach, którzy przez pomyłkę coś tam pacjentom zaszywają. Ale Charles - Charles chyba mi zaszył swoją duszę." Sarah Ruhl, Posprzątane

POSPRZĄTANE Sarah Ruhl w reż. Mariusza Grzegorzka , 3 i 4.11, Duża Scena, godz. 19.00



DIVADELNIK



już po
Zespół KOMEDIANTA szczęśliwie wrócił z czeskiej Pragi. 31.10 zagraliśmy spektakl kończący tegoroczną edycję PALM OFF FEST. Dziękujemy Organizatorom za wspaniałe przygotowanie festiwalu, a jeszcze bardziej praskiej Publiczności za niezwykłe, pełne emocji przyjęcie naszego spektaklu. Mamy nadzieję, że spotkamy się jeszcze nie raz.

Děkuji vám krásně!



MISTRZOSTWO



Bernhard i Wiśniewski
"W Jaraczu powstało przedstawienie przerażające w wymowie, zachwycające jednak aktorskimi kreacjami. Już kilka minut wystarczy, by uświadomić sobie, że to teatralna perełka (...)Nawet bez pomysłowej, dopracowanej scenografii spektakl Grzegorza Wiśniewskiego miałby duże szanse zostania scenicznym arcydziełem, tu bowiem najważniejsi są aktorzy" - Olga Ptak, Dziennik Teatralny

PRZED ODEJŚCIEM W STAN SPOCZYNKU Thomasa Bernharda w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, 29 i 31.10, Duża Scena, godz. 19.00



ORFEUSZ I EURYDYKA



według Jelinek
"Co jest powodem klęski Orfeusza? Czy nie dość kochał ? W takim razie, co było pobudką jego heroicznego czynu? Dziecinna niezgoda na to, co i tak nieuchronne? A może próżność, egoizm, żal nad sobą samym, pożądanie ulubionej zabawki?
Diagnoza współczesnego Orfeusza, którą w akcie ekspiacji stawia Czesław Miłosz, jest jednoznaczna: poeci zwykle mają zimne serca.
Śpiewak naprawdę kocha tylko siebie.
" Ewa Drozdowska, fragment programu teatralnego

CIEŃ na podstawie "Cienie. Eurydyka mówi:" Elfriede Jelinek, opracowanie i realizacja Kamila Sammler, 27 i 28.10, Mała Scena, godz. 19.00



HIT BROADWAY'U



u Jaracza
"Gorące lato w Oklahomie" (.) to sceniczna uczta! Sztuka Tracy'ego Lettsa, mająca w sobie emocje pokrewne tekstom Tennessee Williamsa, robi na świecie furorę. Na łódzkiej scenie, po raz pierwszy w Polsce, przedstawił ją Artur Urbański (reżyseria i scenografia). Gdy istotnym warunkiem powodzenia jest aktorski zespół grający na wszystkich strunach ludzkiej wrażliwości, nie ma lepszego adresu niż "Jaracz". Rodzinny obiad, wypełniający całą drugą część trzygodzinnej inscenizacji, to majstersztyk. Napięcie bliskie filmom Viscontiego." - Renata Sas, Express Ilustrowany

GORĄCE LATO W OKLAHOMIE Tracy'ego Letts'a w reż. Artura Urbańskiego, 27 i 28.10, Scena Kameralna, godz. 19.00



PERFEKCYJNIE



posprzątane
Jesteś perfekcjonistą: awansujesz, prowadzisz idealny dom, wierzysz w swoją wyjątkowość.

A może przeciwnie, już dawno pożegnałeś się z ambicjami i pozory zaprowadzenia ładu we wszechświecie daje ci tylko obsesyjne sprzątanie. Albo po prostu: żyjesz z ludźmi, a jednak daleko od nich. Twoją codzienność najkrócej można określić słowem "funkcjonalna"? Jeśli choć trochę przypominasz Lane, Virginię bądź Matilde, najwyraźniej potrzebujesz pomocy. Terapia? A może wystarczy dobry spektakl?

POSPRZĄTANE Sary Ruhl w reż. Mariusza Grzegorzka, 24,25 i 26.10., Duża Scena, 19.00



PALM OFF FEST 2017



Komediant w Pradze
"Komediant" Thomasa Bernharda w reż. Agnieszki Olsten zostanie zaprezentowany na czeskim Palm Off Festival w Pradze. Zapraszamy na Dużą Scenę Divadlo pod Palmovkou - 31 października 2017, godz. 19.00.

Palm Off Fest, laureat prestiżowej nagrody EFFE Label i członek Europe for Festivals/Festivals for Europe, to przegląd teatrów Europy Środkowej. II edycja poświęcona jest kondycji demokracji w krajach postkomunistycznych oraz pozycji państw Grupy Wyszehradzkiej w UE. Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną spektakle z Polski, Węgier, Czech i Słowacji. Jaracz zaprasza do Pragi!



NA KOZETCE



u Jaracza
Ella: Dlaczego ci tak trudno się przyznać?

B: Do czego przyznać?

Ella: Do tego, czego szukałeś.

B: Czego szukałem?!

Ella: Zaczyna sie na "m".

B: M. Hmm.

Ella: Mmm. Mmm.

B: Mmm. Mmm. Można jeszcze jakąś podpowiedź?

Ella: "M" "I" "M" "I".

B: "M" "I". "M" "I".

Ella: "M" "I" "Ł" "O" "Ś" "Ć"

B: No naprawdę, to takie banalne. Nie mogłaś znaleźć czegoś oryginalniejszego? Wydaje ci sie, ze jestem tak nędzna istota jak wy, że całe moje istnienie zależy od tej kapryśnej rzeczy, która nazywa sie "miłość"?

Ella: Mam wrażenie, że tak. (Anat Gov, "Boże mój!")

BOŻE MÓJ! Anat Gov w reż. Jacka Orłowskiego, 21,22 i 24.10, Scena Kameralna, godz. 19.00



SHALOM!



wracamy
Jeśli umieraliście z tęsknoty za doskonale przygotowanym spektaklem muzycznym w wykonaniu młodych zdolnych Aktorek i Aktorów Teatru Jaracza - wreszcie się doczekaliście. W najbliższą sobotę, po długiej przerwie, zaśpiewamy dla Was najpiękniejsze piosenki żydowskie.

"Dobrze jest uchylić nieco drzwi,
Kiedy jeszcze całe miasto śpi,
By rozproszył najczarniejszych myśli moc
Promień, co ma czarodziejską moc."

(Świt, sł. R. Kołakowski)

UMRZEĆ Z TĘSKNOTY. NAJPIĘKNIEJSZE PIOSENKI ŻYDOWSKIE, opieka artystyczna: Waldemar Zawodziński, 21.10., Duża scena, godz. 19.00



4 ZŁOTE MASKI 2016/2017



musicie to zobaczyć
"Warto skonfrontować się z lekko psychodelicznym światem kreowanym przez Mariusza Grzegorzka i wyjść opętanym, zakochanym lub nawet dać się porwać histerii." Róża Augustyniak, Dziennik Łódzki

CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reż. Mariusza Grzegorzka, 18 i 19.10, Duża Scena, godz. 18.00