projekt plakatu Zbigniew KOSZAŁKOWSKI, zdjęcia Greg Noo-Wak i Archiwum Teatru

reżyseria Marian PÓŁTORANOS

muzyka Jacek GRUDZIEŃ, Greg ZGLIŃSKI
reżyseria światła Krzysztof SENDKE


O B S A D A
Walerka - Gabriela MUSKAŁA

Wielokrotnie wyróżniana przez widzów i krytyków jedna z najzdolniejszych aktorek średniego pokolenia, Gabriela Muskała, wcieli się w rolę Walerki, głównej bohaterki Podróży do Buenos Aires – wzruszającej opowieści o nas samych. Na scenie tak jak w życiu sytuacja komiczna często wpisana jest w dramatyczny kontekst, a śmiech miesza się ze łzami wzruszenia. Dlatego koniecznie trzeba odbyć tę podróż razem z Walerką.

premiera na MAŁEJ SCENIE 8 grudnia 2001 r.
czas trwania spektaklu: 80 minut (bez przerwy)

NAGRODA AKTORSKA dla Gabrieli Muskały za rolę Walerki w spektaklu Podróż do Buenos Aires na 42. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych
NAGRODA MARSZAŁKA Województwa Łódzkiego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
NAGRODA MINISTRA KULTURY na ogólnopolskim konkursie ministerstwa kultury na wystawieniw polskiej sztuki współczesnej
NAGRODA AKTORSKA na I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy
NAGRODA MARSZAŁKA Województwa Łódzkiego z okazji inauguracji sezonu artystycznego 2002\2003
GRAND PRIX I NAGRODA POLSKIEGO RADIA we Wrocławiu na 36 Wrocławskich Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora
NAGRODA GŁÓWNA na 7 Międzynarodowym Festiwalu Monodramów THESPIS w Kilonii Niemcy
I NAGRODA na III Międzynarodowym Festiwalu Jednego Aktora "MonoBaltija" w Kownie


...Połączenie świetnego dramatu z wybitnym rzemiosłem aktorskim poprowadzone przez myślącego reżysera stworzyło monodram, który zaprzecza tezom słabej kondycji polskiego teatru...

Paweł Korab, Przegląd Kulturalny

...W ponad godzinnym monologu Gabriela Muskała przedstawia proces rozsypywania się świadomości bohaterki, zamierania jej świata, stopniowej atrofii pamięci. Przedstawia przejmująco – właśnie dlatego, że niedosłownie, bez postarzania młodej twarzy i prowokowania zbyt łatwych wzruszeń. (...) Cały ów work in regress (jak określono rzecz w podtytule) pokazany zachwycająco misternie i konsekwentnie; właśnie precyzja scenicznej relacji skupia uwagę widowni niczym kryminał. Mądry, dojrzały spektakl w reżyserii Mariana Półtoranosa...

Jacek Sieradzki, Polityka.

...W łódzkim spektaklu zamiast fizycznej obecności starości jest jej metafora. Gabriela Muskała nie udaje staruchy – jest rumianą młodością, krucha i spłoszona w gestach. I jest to wielkie odkrycie inscenizacyjne...

Łukasz Drewniak Przekrój

...Gabriela Muskała dokonała rzeczy dziś dość niespotykanej: potrafiła zahipnotyzować widownię losami swej bohaterki do tego stopnia, że można było odnieść wrażenie, iż odbywa się jakaś zbiorowa, dotycząca niemal wszystkich widzów, psychodrama polegająca na odsłanianiu wspólnej tajemnicy...

Andrzej Lis, Teatr

...Jest w tym spektaklu siła rażenia podobna do tej, którą raczy nas w swoich pracach Katarzyna Kozyra...

Ewa Obrębowska-Piasecka, Gazeta Wyborcza Poznań,