projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Ryszard Warcholiński

reżyseria, scenografia, reżyseria światła, opracowanie muzyczne
Grzegorz WIŚNIEWSKI

przekład Danuta ŻMIJ-ZIELIŃSKA
kostiumy, współpraca scenograficzna Katarzyna ZAWISTOWSKA
asystent scenografa Ryszard WARCHOLIŃSKI
asystentka reżysera, inspicjent, sufler Renata RÓWNICKA


O B S A D A

Wera Milena LISIECKA

Klara Matylda PASZCZENKO

Rudolf Hoeller Andrzej WICHROWSKI

spektakl dla dorosłych

Thomas Bernhard, współczesny klasyk literatury niemieckojęzycznej zwany „sumieniem Austrii”, odkrywał to, co wstydliwie skrywane, zamiatane pod dywan w kraju nad pięknym, modrym Dunajem, ojczyźnie walca i boskiej dekadencji, krzepkich tyrolskich górali, bajecznych krajobrazów i ...nierozliczonej historii. Demaskowaniem zaplecza ukrytego za idylliczną fasadą, krytykowaniem państwa, instytucji, uznanych autorytetów, w oczywisty sposób narażał się rodakom. Oskarżali go o „kalanie własnego gniazda”. On natomiast zakazał przed śmiercią publikowania i wystawiania w Austrii swoich dzieł aż do 2059 roku.
Akcję jednej ze swoich najlepszych sztuk Przed odejściem w stan spoczynku przeniósł do Niemiec, gdzie podobnie jak w jego ojczyźnie, wciąż pokutują demony przeszłości. Nawiedzają poczciwe rodziny, których szanowane domostwa skrywają upiorne tajemnice. Trójka rodzeństwa wiedzie normalne mieszczańskie życie. Brat, szanowany sędzia, utrzymuje dwie siostry, z których jedna jest kaleką, ofiarą amerykańskiego nalotu z czasów II wojny światowej. W podziwianym za szlachetność, poświęcenie i oddanie rodzinie sędzim nikt nie rozpoznaje byłego oficera SS, nikt nie kojarzy go ze zbrodniczą przeszłością.
Tak jak nikt nie zdaje sobie sprawy, że jego życie rodzinne podporządkowane jest jednej dacie 7 października, dniu urodzin Himmlera. Pomijając wierność zbrodniczej ideologii, nikt nie podejrzewa, że relacje między rodzeństwem naznaczone są perwersją, rozmaitymi patologiami, z kazirodztwem włącznie.
Zjadliwie i z demaskatorską pasją rozlicza się Bernhard z przemilczaną historią, która odciska piętna na współczesności. Historia drugiej wojny jest tu jednak pretekstem do refleksji na temat zbrodniczych idei, które wciąż odradzają się w rozmaitych zakątkach świata, prowadząc do kolejnych eksplozji okrucieństwa.



premiera na DUŻEJ SCENIE 26 września 2010 r.
czas trwania spektaklu: 140 minut (z jedną przerwą)

ZŁOTA MASKA za najlepsze przedstawienie sezonu 2010/2011
ZŁOTA MASKA dla Grzegorza Wiśniewskiego - najlepsza reżyseria w sezonie 2010/2011
ZŁOTA MASKA dla Mileny Lisieckiej - najlepsza rola kobieca w sezonie 2010/2011
ZŁOTA MASKA dla Matyldy Paszczenko - najlepsza rola kobieca w sezonie 2010/2011
ZŁOTA MASKA dla Andrzeja Wichrowskiego - najlepsza rola męska w sezonie 2010/2011


...Piękny i perwersyjny, prowokacyjny i porywający, spektakl w Jaraczu to szach i mat dla łódzkich teatrów już na otwarcie sezonu (...) Na wąskiej scenie trzy postaci: Wera (Lisiecka) i Klara (Paszczenko), Rudolf (Wichrowski). Grają brawurowo! (...) A może wypada być wdzięcznym Himmlerom, że rozszerzyli definicję człowieczeństwa - niezbywalnej i nierozpoznanej kondycja. Może... jej efektem jest i takie myślenie? Oto teatr, który mówi autonomicznym językiem. Ciekawe jak długo utrzyma się na afiszu. Mistrzostwo!...

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

...W Jaraczu powstało przedstawienie przerażające w wymowie, zachwycające jednak aktorskimi kreacjami. Już kilka minut wystarczy, by uświadomić sobie, że to teatralna perełka (...)Nawet bez pomysłowej, dopracowanej scenografii spektakl Grzegorza Wiśniewskiego miałby duże szanse zostania scenicznym arcydziełem, tu bowiem najważniejsi są aktorzy ...

Olga Ptak, Dziennik Teatralny

...W Teatrze Jaracza Grzegorz Wiśniewski, który opracował tekst, muzykę światło, reżyserował i zaprojektował scenografię, oraz rewelacyjni aktorzy - Milena Lisiecka, Matylda Paszczenko, Andrzej Wichrowski - sprawili, że jest wciskająca w krzesło komedia najczarniejsza z czarnych (...) Przerażający, przytłaczający, wyśmienity spektakl...

Renata Sas, Dziennik Łódzki