 |
NAJ NAJ NAJ 33 Warszawskich Spotkań Teatralny nagrody TeatrdlaWas przyznane spektaklom 33.WST
Najlepszy spektakl "Pieśni Leara" / reż. Grzegorz Bral / Teatr Pieśń Kozła z Wrocławia Najlepsza adaptacja Tomasz Śpiewak / "Korzeniec" / Teatr Zagłębia w Sosnowcu "Filoktet" / reż. Barbara Wysocka / Teatr Polski we Wrocławiu Najlepsza reżyseria Mariusz Grzegorzek / "Posprzątane" / Teatr im. Jaracza w Łodzi Barbara Wysocka / "Filoktet" / Teatr Polski we Wrocławiu Grzegorz Wiśniewski / "Król Ryszard III" / Teatr Jaracza w Łodzi Najlepszy aktor w roli głównej Marcin Czarnik / Filoktet / "Filoktet" / reż. Barbara Wysocka Marek Kałużyński / Ryszard / "Król Ryszard III" / reż. Grzegorz Wiśniewski / Teatr im. Jaracza w Łodzi Najlepsza aktorka w roli głównej Gabriela Muskała / Virginia /, Justyna Wasilewska / Matilde / "Posprzątane" Sarah Ruhl Najlepszy aktor w roli drugoplanowej Michał Staszczak / Buckingham / - "Król Ryszard III" Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej Justyna Szafran / matka Wiktora / "Frankenstein" / TM Capitol we Wrocławiu Matylda Paszczenko / Małgorzata / "Król Ryszard III" Agnieszka Kowalska /Ana/ "Posprzątane" Najlepsza scena "Frankenstein" / scena grzybobrania w lesie z udziałem Agaty, żony Ślepca / Justyna Antoniak Najciekawszy ruch sceniczny Beata Owczarek i Janusz Skubaczkowski / "Frankenstein" Rafał Urbacki / "Położnice szpitala św. Zofii" Najlepsza gra świateł Grzegorz Wisniewski / "Król Ryszard III" Justyna Łagowska / "A ja, Hanna" / Teatr im. Kochanowskiego w Opolu Najlepsza scenografia Grzegorz Wiśniewski / "Król Ryszard III" Michał Urban / "Komedia obozowa"/ Teatr im. Modrzejewskiej z Legnicy Najlepsze kostiumy Elżbieta Rokita / "Komedia obozowa" Najlepsza muzyka Jean-Claude Acquaviva, Maciej Rychły / "Pieśni Leara" Najlepszy teatr / zespół Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi Specjalne wyróżnienie Ewa Skibińska / Tamora / "Titus Andronicus" Niespodzianka Było eklektycznie, i dobrze. Ale bez zaskoczenia! "Frankenstein" / dobre bo polskie; potrafi ująć nawet przeciwnika musicali "Tajemnica" Justyna Wasilewska / ogromny potencjał aktorski Od teatru/kultury nie należy oczekiwać wysokich zysków. Ale jakie były ogólne koszta WST? Dzisiaj dają, jutro zabiorą. Rozczarowanie "Wiśniowy sad" / reż. Paweł Łysak/ Teatr Polski w Bydgoszczy "Położnice szpitala św. Zofii" / Paweł Demirski Malina/Skandal/Znaki zapytania "Titus Andronicus" / reż. Jan Klata / Teatr Polski we Wrocławiu "Brak klubu festiwalowego" wzbudził protest części teatralnych anarchistów, którzy wyrazili swój sprzeciw przez nabazgranie długopisem paru napisów na repertuarze WST przy wejściu do Dramatycznego. Strach wyjść na ulicę! RECENZJE KRÓL RYSZARD III Przedstawienie z Teatru im. Jaracza z Łodzi jest niezwykle skondensowane, nie ma tam miejsca na zbędne słowa czy gesty. Pęd ku władzy, wyczuwalny w każdej ze scen, jest tutaj najważniejszy. Aktorzy wpisują się świetnie w zamysł reżysera, właściwie wszystkim należą się ogromne brawa. "Ryszard III" Grzegorza Wiśniewskiego porusza, przykuwa uwagę widza jak magnes, nie daje o sobie zapomnieć. Życzmy sobie więcej takich spektakli na naszym rynku teatralnym. Więcej... Kama Pawlicka, TeatrdlaWas Trzeba podkreślić, że cały zespół aktorski zaangażowany w przedstawienie zasługuje na uznanie - bardziej i mniej doświadczeni aktorzy grają równo, tworząc wyraziste sylwetki bohaterów. Ryszard Marka Kałużyńskiego intryguje i nikogo nie pozostawia obojętnym. Równie znakomity jest Buckingham - Michał Staszczak. To, w jaki sposób prowadzi kampanię wyborczą Ryszarda, w której widzowie mają swój istotny udział, bawi, ale i daje wiele do myślenia. Scenografia jest oszczędna, utrzymana w ciemnych barwach, z kroplami czerwieni. Najważniejszym jej elementem są symboliczne schody, których stopnie pokonuje powoli Ryszard, by zasiąść na szczycie. Wierzchołek, to nie tylko tron, ale i grobowiec ofiar, które pozostawia za sobą dążący do władzy bohater. Więcej... Anna Czajkowska, TeatrdlaWas To człowiek a nie historia jest bohaterem spektaklu, najważniejsza jest żywa obecność ludzi i tego, co sobą manifestują. W ten sposób możemy się bliżej przyjrzeć naturze ludzkiej w dochodzeniu do pytań o granice naszej wolności, o chciwość, nienawiść i pychę, które stają się rzeczywistymi motywacjami, w konfliktach nie tylko o sukcesję, pokazanych w tym przypadku również w nieco egzystencjalnym wymiarze. Więcej... Wiesław Kowalski, TeatrdlaWas Wrażenie, jakie robi inscenizacja Teatru im. Jaracza w Łodzi, pod koniec spektaklu jest tak silne, że widza wgniata w fotel i powoduje, że zamieramy w bezruchu. Niech nikogo zatem nie zdziwi odczuwany prawdziwy strach i wstręt - w kontekście tak gęstych oparów emocji, z jakimi mamy tu do czynienia nie ma innej możliwości. Owo poczucie zachwiania komfortu publiczności to największy sukces tego przedstawienia; zamiast przestrzegać grożąc palcem, "Król Ryszard III" pokazuje na żywym organizmie, co jest kosztem i ceną... Gdy gasną światła na scenie każdy już sam wie, że podobną cenę płacimy i my na co dzień, a schemat tego bolesnego rozliczenia nie zmienia się od pokoleń. Więcej... Marek Kubiak, TeatrdlaWas POSPRZĄTANE W łódzkiej realizacji nic nie jest przewidywalne, a oczekiwanie na kolejne zaskakujące pointy utrzymują nieprzerwanie czujność widza w górnych rejestrach percepcji. Stąd też zapewne niezwykle ciepłe przyjęcie spektaklu przez publiczność 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych. Przyjęcie dodatkowo pokrzepione refleksją, iż w tym gruntownym porządkowaniu duszy nawet z największego chaosu może w konsekwencji wyłonić się jakiś ład, choćby oznaczać miał on najzwyklejszą wzmocnioną wrażliwość. Więcej... Marek Kubiak, TeatrdlaWas PODSUMOWANIA W efekcie zwycięzcą przeglądu okazał się łódzki Teatr Jaracza, który pokazał "Posprzątane" Mariusza Grzegorzka oraz "Króla Ryszarda III" Grzegorza Wiśniewskiego, a największym zaskoczeniem - "Filoktet" Sofoklesa z wrocławskiego Teatru Polskiego. Więcej... Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna Zupełnie inaczej podszedł do Szekspira Grzegorz Wiśniewski. Jego "Król Ryszard III" to zrealizowane z wielką precyzją i w przeciwieństwie do spektaklu Klaty pozbawione efekciarstwa studium tyranii. Wiśniewski przypomina, że zło, żądza władzy pozostają przez wieki takie same. To kolejny wybitny spektakl niedocenianego w stolicy łódzkiego Teatru im. Jaracza. Więcej... Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi zatriumfował na organizowanych w stolicy 33. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Wszystko za sprawą dwóch spektakli: "Król Ryszard III" i "Posprzątane". Więcej... Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki
|