scenariusz, reżyseria i scenografia
Agata DUDA-GRACZ
muzyka Jakub OSTASZEWSKI
reżyseria światła Katarzyna ŁUSZCZYK
ruch sceniczny Tomasz WESOŁOWSKI
asystent reżysera Agata SCHWEIGER
asystent scenografa Grzegorz NOWAK
inspicjent, sufler Marta BARASZKIEWICZ
efekty kaskaderskie Maciej MACIEJEWSKI
O B S A D A
Iwona DROŻDŻ-RYBIŃSKA
Milena LISIECKA
Izabela NOSZCZYK
Andrzej WICHROWSKI
Hubert JARCZAK
Marek KAŁUŻYŃSKI
Cezary STUDNIAK
Krzysztof WACH
Tomasz WESOŁOWSKI
Stanisława CHMIELEWSKA
Apokalipsa. Skrócona historia maszerowania to tytuł najnowszego spektaklu Agaty Dudy-Gracz, którego kontrowersyjny scenariusz powstał w oparciu o średniowieczny apokryf przypisywany Janowi Teologowi, ukazujący heretyckie spojrzenie na historię końca świata. To autorskie przedstawienie będzie opowieścią o świecie tu i teraz, o klęsce ludzkich pragnień, dążeń, które giną w konfrontacji z rzeczywistością.
Powstałe na bazie aktorskich improwizacji sceny nie układają się w linearny ciąg fabularny. Połączone korowodami - marszami, pielgrzymkami, pochodami - tworzą spięty apokaliptycznym motywem kolaż, który ukazuje świat rozpadających się relacji międzyludzkich.
premiera na DUŻEJ SCENIE 14 maja 2011 r.
czas trwania spektaklu: 140 minut (bez przerwy)
przedstawienie dla widzów dorosłych
ZŁOTA MASKA dla Jakuba Ostaszewskiego za najlepszą muzykę w sezonie 2010/2011
...Pochwalny pean należy się aktorom! To zespołowa kreacja zbioru osobowości...
Renata Sas, Express Ilustrowany
...Taki teatr możemy oglądać w Łodzi tylko dzięki Agacie Dudzie-Gracz. Śmiało nazwać go można wizyjnym, bowiem drugiej reżyserki o tak nieposkromionej wyobraźni trudno szukać w polskim teatrze. Przestylizowani aktorzy, bombardowanie inscenizatorskimi pomysłami, igranie z rozpowszechnionymi kiczowatymi i sentymentalnymi wyobrażeniami, dynamiczne przeplatanie humoru z drastycznym niemal eksponowaniem ciał aktorów - dla Dudy-Gracz teatr to obszar twórczej wolności i frenetycznych scenicznych objawień. Choć można nie podzielać wyznawanej przez nią filozofii, z ducha Beckettowskiej, najnowszym spektaklem w Teatrze im. Jaracza w Łodzi Agata Duda-Gracz potwierdza swój talent reżyserski
...Oglądamy wspaniale graną przez Huberta Jarczaka i Iwonę Dróżdż-Rybińską „etiudę” małżeńską (jedna z najlepszych w spektaklu), w której Duda-Gracz na proch ściera mit „braterstwa dusz” kobiety i mężczyzny. W scenie chuligańskiego wybryku w pomysłowy sposób kat staje się ofiarą (dodany do niej dyskotekowy blichtr to jednak nieco już wtórny chwyt reżyserski). Brawo dla duetu Krzysztof Wach (Śmierć) i Milena Lisiecka („Gąska i jego ofiara) ...Po tym spektaklu młody Wach wydaje się naprawdę cennym nabytkiem «Jaracza»...
Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki
...Przedstawienie Agaty Dudy-Gracz oszałamia bogactwem środków inscenizacyjnych oraz nawzajem się wykluczających form teatralnych, zawrotnym tempem, żonglerką konwencjami i nastrojami, dziwnością kostiumów, a nawet układem widowni rozsadzonej w szczelnie oklejonych gazetami kościelnych ławkach...Duda-Gracz ma wiele znakomitych pomysłów i ogromne wyczucie plastyczne...
Katarzyna Badowska, Gazeta Wyborcza
...W Apokalipsie ujawnia się cały autorski kunszt reżyserki. Jak w soczewce skupiają się popkulturowe nawiązania, aluzje do sztuki, historii i współczesnej sceny politycznej. Sceny nie zostają ułożone w logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy. To zbiór etiud, momentów, sztafaż pozornie nieprzystających do siebie elementów, który przynosi świetny efekt. Nie zostałby osiągnięty bez fantastycznego zespołu aktorskiego, który bez wątpienia można uznać za jeden z najlepszych w Polsce. Na uwagę zasługuje przede wszystkim nowe pokolenie na deskach Teatru Jaracza: Krzysztof Wach oraz Hubert Jarczak - w Apokalipsie scena należy do nich.
Teatr według Dudy-Gracz to połączenie, któremu można doczepić tylko jedną etykietkę: genialnie intrygujący. Chapeau bas!...
Monika Macur,Dziennik Teatralny