projekt plakatu mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Greg Noo-Wak

reżyseria Małgorzata BOGAJEWSKA

scenografia Maciej CHOJNACKI
reżyseria światła Krzysztof SENDKE
opracowanie muzyczne Rafał KOWALCZYK
asystent scenografa Grzegorz NOWAK
inspicjent, sufler, asystent reżysera Ewa WIELGOSIŃSKA


O B S A D A
Maud Iwona DRÓŻDŻ-RYBIŃSKA
Blanka Urszula GRYCZEWSKA
Kobieta śpiewająca Ewa KARAŚKIEWICZ (gościnnie)
Hrabia Przemysław KOZŁOWSKI
Aleksy Kamil MAĆKOWIAK
Ojciec Maciej MAŁEK
Jakub Tomasz SCHUCHARDT
Robert Krzysztof WACH
Spowiednik Andrzej WICHROWSKI

Tematem „Bram raju” jest średniowieczna krucjata dziecięca, zwołana przez pasterza Jakuba z Cloyes w intencji uwolnienia Grobu Pańskiego spod panowania niewiernych. Rękojmią sukcesu młodych krzyżowców ma być ich niewinność. Zmierzając do celu, odbywają spowiedź, z której wynika, że religijna idea wyprawy jest wielką mistyfikacją. Uczestników krucjaty spaja bowiem nie tyle chęć oswobodzenia Grobu Chrystusa, co skomplikowane więzy uczuciowe i tęsknoty erotyczne. Sprężyną wydarzeń jest nieodwzajemniona miłość, odczuwana głównie jako gwałtowne pożądanie. Im bardziej daremna, tym silniejsza.

Sposób myślenia i samowiedza młodych krzyżowców niewiele mają jednak wspólnego z mentalnością człowieka XIII wieku. Nie chodzi tu bowiem o rekonstrukcję historii, lecz o pokazanie uniwersalnych, ponadczasowych mechanizmów rządzących ludźmi i ich zachowaniami. O obnażenie wielkich idei, skażonych już
w momencie narodzin, zwłaszcza gdy wypływają z zatrutych źródeł, jak nieszczęście, cierpienie, zagubienie, ślepa wiara.

Bramy raju są jedynie mirażem na martwej, spalonej słońcem pustyni. Przekonują się o tym kolejne pokolenia, które uczestnicząc w zbiorowym szaleństwie zdolne są w imię idei samozatracać się i popełniać zbrodnie.

premiera na SCENIE KAMERALNEJ 12 września 2009 r.
czas trwania spektaklu: 100 minut

...Główny ciężar dramatu spada na Aleksego Mellisena, homoseksualnego uwodziciela i ofiarę zakochanego w sobie i śmiertelnie sobą przerażonego. Kamil Maćkowiak precyzyjnie rysuje chwiejność i niepewność postaci, uwiarygodnia uczuciową szamotaninę...

Jacek Sieradzki, Odra


Andrzej Wichrowski na fali..dużo głębsza, choć z pozoru mniej wdzięczna wydaje się rola w adaptacji „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego: spowiednik z tężejącą z przerażenia, nieruchomą twarzą w udanym przedstawieniu Małgorzaty Bogajewskiej...

Jacek Sieradzki, Subiektywny spis aktorów teatralnych 2009


..Mrok kościoła, w którym brak Boga, i klaustrofobiczną atmosferę odczuwamy dzięki rzetelnej aktorskiej robocie. Nie w szarżach indywidualności, a w rozważnym prowadzeniu zespołu świetnych wykonawców tkwi jego siła i gwarancja elektryzującej transpozycji formy powieści na język teatru...

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki


...Powstał odważny spektakl, budowany słowo po słowie i scena po scenie przez świetny aktorski zespół. To wart wzięcia pod uwagę głos w sprawie wiary, wątpienia i zwątpienia...

Renata Sas, Express Ilustrowany


...Solidna adaptacja powieści Jerzego Andrzejewskiego (...) Zaletami przedstawienia Małgorzaty Bogajewskiej jest precyzyjna narracja i zespołowa gra aktorska ...

Piotr Grobliński, Reymont.pl


...Niesamowity tekst Andrzejewskiego nie osiągnąłby swojej wielkości na deskach teatralnych, gdyby nie świetny zamysł reżyserski i przejmująca gra aktorów. Teatralny język jakim posłużyła się Bogajewska, bardzo dobitnie pokazał nieszczęścia rodzące się w młodości oraz upadek wielkich idei...

Kamila Golik, Dziennik Teatralny