Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi zaprasza aktorów i tancerzy na casting do przedstawienia "Opera za trzy grosze" Bertolta Brechta i Kurta Weilla, którego premiera zaplanowana jest na 13 kwietnia 2019 roku.


Realizatorzy:
Reżyseria: Wojciech Kościelniak
Przekład: Roman Kołakowski
Kierownictwo muzyczne: Michał Zarych
Choreografia: Krzysztof Tyszko
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj
Światło: Tadeusz Trylski
Projekcje: Anna Kościelniak



Wymogi dotyczące przesłuchania

Dla aktorów:

  • poszukujemy dobrze śpiewających aktorów do ról i zadań pierwszo- i drugoplanowych w "Operze za trzy grosze"
  • mile widziane dobre umiejętności ruchowe (prosimy o zabranie ze sobą strojów do ćwiczeń i wygodnego obuwia do tańca)
  • prosimy o przygotowanie fragmentu (zwrotka+refren) którejś z piosenek z "Opery za trzy grosze".


4. ANSTATT - DASS - SONG
8. LIEBESLIED
9. BARBARASONG
12. BALLADE VON DER SEXUELLEN HÖRIGKEIT
13. ZUHÄLTERBALLADE
15. EIFERSUCHTSDUETT
18. SALOMONSONG
20. GRABSCHRIFT

Czyli:
4. OJCOM I MATKOM WBREW
PEACHUM Takty 6-12
PANI PEACHUM Takty 13-23

7. PIEŚŃ KANONIERÓW
BROWN, Takty 7-37

8. DUET PRZY KSIĘŻYCU
POLLY i MACKIE, od taktu 15 do końca

9. SONG POLLY
POLLY, Takty 1-23

12. BALLADA O SEKSUALNYM UZALEŻNIENIU
PANI PEACHUM, TAKTY 1-28

13. BALLADA SUTENERSKA
JENNY, fragment, takty 51-87

15. DUET ZAZDROŚCI
LUCY, Takty 1-24

18. PIEŚŃ O SALOMONIE
JENNY, Takty 1-47

20. BALLADA, W KTÓREJ MACK PROSI O PRZEBACZENIE
MACKIE, fragment, takty 24-40

  • można zamiast którejś ze wskazanych piosenek z "Opery za trzy grosze" przygotować inną, (autor dowolny), która dobrze zaprezentuje umiejętności głosowe. W takim przypadku należy mieć własny podkład muzyczny na pendrive i przed wejściem dostarczyć go technikowi nagłośnienia, który będzie obsługiwał casting.
  • pianino będzie do dyspozycji, jednak teatr nie zapewnia akompaniatora - należy to zorganizować we własnym zakresie.
  • prosimy też o przygotowanie któregoś z załączonych poniżej monologów. Interpretacja wg własnej intuicji (nie istnieje tak zwana prawidłowa interpretacja tylko zderzenie z tekstem).
  • biorącym udział w castingu teatr nie zwraca kosztów podróży i nie zapewnia noclegu.
  • osoby, które zakwalifikują się do castingu ruchowego prosimy o udział w nim po zakończeniu przesłuchań lub (w przypadku gdy zgłoszeń będzie wiele) o każdej pełnej godzinie (do ustalenia).
  • prace wstępne dla osób zakwalifikowanych (nauka partii wokalnych) zaczną się w jeszcze grudniu. Próby reżyserskie startują się z początkiem stycznia.


Monologi do wyboru:

MACKIE: Panie i Panowie! Oto widzicie przed sobą ginącego przedstawiciela ginącego gatunku. Albowiem nas, drobnych mieszczańskich rzemieślników, pożerają wielcy przedsiębiorcy popierani przez banki. Czymże jest wytrych wobec pakietu kontrolnego spółki akcyjnej? Czymże jest skok na bank wobec założenia banku? Czymże jest usunięcie człowieka wobec kupienia człowieka? Nieszczęśliwy zbieg wypadków powalił mnie na ziemię. Trudno. Leżę.

MACKIE: I choć rozdzieliły nas, przyjaciół z młodych lat, rwące fale życia, chociaż prowadzimy różne interesy, ktoś mógłby nawet uznać, że sprzeczne - nasza przyjaźń przetrwała wszystko. I wy bierzcie z nas przykład. Oto: Kastor i Polluks, Hektor i Andromacha, i tak dalej. Nie zdarzyło mi się - mnie, prostemu bandycie ulicznemu - dokonać lepszego skoku, bym jemu, przyjacielowi, nie odstąpił lwiej części w dowód mej niezmiennej wierności. I on także - wszechwładny szef policji, kiedykolwiek zarządzał większą obławą, zawsze mi dawał w porę cynk i tak dalej, wszystko opiera się, jednym słowem: na wzajemności! Bierzcie z nas wzór!

PEACHUM: Podjąłem się trudnego zadania - moja firma to szkoła budzenia w ludziach litości. Ale cóż... Istnieje zaledwie kilka skutecznych sposobów, którymi można wzruszyć człowieka. Zaledwie kilka... Ale i te używane zbyt często przestają działać. Tak, człowiek posiada straszliwą zdolność. Ma wolną wolę natychmiastowego obojętnienia. Spójrzcie na to: "dawajcie, a będzie wam dane" - ten napis wisi tu zaledwie trzy tygodnie i już nie chwyta! Znów muszę sięgnąć do Biblii?.

PEACHUM: Oto pięć podstawowych typów ludzkiej niedoli, które mają moc poruszania serca człowieka, by doprowadzić go do nienaturalnego stanu, w którym skłonny jest sięgnąć do kieszeni. Kreacja A: ofiara komunikacji zbiorowej. Dziarski kuternoga, zwykle wesoły, zawsze beztroski, dla kontrastu uzupełniony odkrytym kikutem... Kreacja B: ofiara sztuki wojennej. Osobnik trzęsący się i nachalny wobec przechodniów, wywołuje odrazę, kokietując jednocześnie wbitym w pierś krzyżem walecznych. Kreacja C: ofiara industrializacji. Wzbudzający żałość ślepiec, sam szczyt żebraczych umiejętności. Patrzcie! Ulitował się! Z takimi nerwami nigdy nie będziesz żebrakiem. Nadajesz się najwyżej na byle przechodnia.

PEACHUM: Jak się nad tym zastanowić, to dowód wielkiej odwagi z jego strony... Ale jeżeli oddam mu córkę - jedyną podporę nadchodzącej starości - to zawali się mój dom i nawet najgorszy pies podwórzowy stąd ucieknie. Nie, nic nikomu nie dam. Nie stać mnie na to! Gdybym oddał tyle, co brudu za paznokciem, naraziłbym się na śmierć głodową. Nie dam, nie oddam...

MATEUSZ-KESZ: Kitty to nie żadna... szmata. Żadnych świństw przy niej nigdy nie mówię. Za bardzo szanuję Kitty, ale ty i tak tego nie zrozumiesz. Kto tu komu będzie świństwa wytykał? Myślisz, że Lucy nie rozpowiedziała coś do niej wygadywał? Ja przy tobie wyglądam jak dziewica z odzysku.

JENNY: Tej nocy straciłam klienta, bo płakałam w poduszkę, że sprzedałam gentlemana. Tak, i nie uwierzycie co się stało. Przed godziną, ledwo zasnęłam, a ktoś gwiżdże pod oknem. Wyglądam, a to ten którego już opłakałam i jeszcze chce żebym rzuciła klucz i zapomniała w jego ramionach o krzywdzie jaką mu sama wyrządziłam. To jest ostatni prawdziwy gentleman w Londynie. I jeżeli naszej koleżanki Suky Tawdry nie ma tu z nami, to wyłącznie dlatego, że i ją musiał trochę popocieszać.

POLLY: Ostatnio wiele myślałam, Mack. Przed dwunastoma dniami nie byłam sobie w stanie wyobrazić, że mogłabym ulec obcemu mężczyźnie. Przed dziesięcioma zobaczyłam cię po raz pierwszy. Po pięciu dniach wzięliśmy ślub. Wczoraj się dowiedziałam, że ściga cię policja a dziś... Mack jesteś złym człowiekiem ale to jedyne, co mam na własność.

POLLY: Nie wyszłam za Macka dla ładnych oczu. Nie jestem głupia, on ma niezłe dochody - zapewni mi godziwą egzystencję. Jest świetnym fachowcem - głównie włamywaczem, ale ma też doświadczenie w napadach. I znam dokładnie stan jego konta. Parę dobrych interesów i kupimy sobie małą willę na wsi, jak ten cały pan Szekspir, co go tata tak ceni.

PANI PEACHUM: Człowiek obwiesza ją sukienkami, kapeluszami, rękawiczkami, parasolkami, a kiedy wreszcie wyda na to to więcej niż na żaglowiec, to to gdzieś ucieka i wpada w byle kupę śmieci. Jeżeli jesteś już tak niemoralnie dorosła, żeby wychodzić za mąż, to czy musiałaś wybrać właśnie włamywacza? Co z tego będziesz miała?!

Nabór dla tancerek i tancerzy:

  • poszukujemy tancerek i tancerzy w wieku 18-40 lat o wszechstronnych umiejętnościach ruchowych z Łodzi i okolic
  • casting odbędzie się 10.12 o godz 10:00 i będzie składał się z dwóch etapów. Będzie polegał na powtórzeniu choreografii. Prosimy jednak o przygotowanie krótkiego solo.


Data i miejsce castingu:

Casting odbywać się będzie w dniach 10 i 11 grudnia 2018 r., od godz. 9:00 w siedzibie Teatru im. Stefana Jaracza przy ulicy Kilińskiego 45 w Łodzi.

Zgłoszenia

  • Zgłoszenia z adnotacją dot. preferowanej roli oraz preferowanej daty przesłuchania (10 lub 11 grudnia), prosimy wysyłać drogą e-mailową na adres: casting@teatr-jaracza.lodz.pl najpóźniej do dnia 6 grudnia br.
  • Do zgłoszenia prosimy dołączyć CV artystyczne ze zdjęciem (prosimy wysyłać pliki PDF lub DOC wraz z zawartym w CV zdjęciem; prosimy nie wysyłać zdjęć jako osobnych plików jpg).
  • Po wysłaniu zgłoszenia kandydat niezwłocznie otrzyma informację zwrotną dotyczącą szczegółów castingu oraz materiały niezbędne do przygotowania piosenki.
  • Wydrukowane zgłoszenie prosimy zabrać ze sobą na przesłuchanie.
  • Teatr zastrzega sobie prawo do kontaktu jedynie z wybranymi osobami.