projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Greg Noo-Wak      trailer >> Trailer

reżyseria
Marcin WIERZCHOWSKI

dramaturgiaJakub KLIMASZEWSKI
scenografia Katarzyna MINKOWSKA
kostiumy Ewa MROCZKOWSKA
ruch sceniczny Aneta JANKOWSKA
muzyka Radosław DUDA
światło Katarzyna SMOŻEWSKA
video Tomasz PAWLIK, Kacper GAWRON
asystent reżysera, inspicjent, sufler
Marta BARASZKIEWICZ

O B S A D A

Ewa Biały Katarzyna CYNKE
Jagoda Adamska Iwona DRÓŻDŻ-RYBIŃSKA
Matylda Małetko Natalia KLEPACKA
Maria Adamska Milena LISIECKA
Ada Biały Bogusława PAWELEC
Monika Sokalska Agnieszka SKRZYPCZAK
Karol Kot Mikołaj CHROBOCZEK
Dariusz Bugała Mateusz CZWARTOSZ
Marcel Magiera Hubert JARCZAK
Rafał Trznadel Paweł PACZESNY
Mateusz Małetko Mariusz SŁUPIŃSKI
Bogusław Lassek Bogusław SUSZKA
Szczepan Lassek Radek DĄBEK (wideo)
Agnieszka Agnieszka WNUK (wideo)

„A gdyby tak sobie pomyśleć, że miasto jest człowiekiem, to kim byłaby ona, ta nasza miłość i nasz wstyd, zaniedbana, lecz śniąca o swym pięknie i wielkości Ł.? Matką, która z miłości trzyma nas na smyczy i karze, ilekroć mówimy o życiu na własny rachunek? Najbliższą ciotką-przyjaciółką, która nie przestaje kokietować świata i swoją kokieterią męczy aż do skonu, i budzi naszą agresję, ilekroć żąda od nas dowodów miłości i naszej atencji? Matką, która niesie ból wszystkich swoich strat i pomimo mądrości i lat i doświadczenia wciąż pragnie naszej bezwarunkowej akceptacji i adoracji? Porzuconą kochanką, która nie przestaje narzekać na swoje zmarnowane życie? Bezdomną wariatką, która w wojnach, pożarach, wypadkach, szpitalach straciła wszystkich, ale obraża się, gdy ktoś ją nazwie wdową? Czy wstyd, wstręt, skrępowanie pozwoliłyby nam tę naszą Ł. przytulić?

A gdyby tak sobie pomyśleć, że naprawdę, bez względu na wiek, mamy w sobie święte i niewinne dziecko, które dorastając utraciło (po części lub całkowicie) głos? I że pragniemy je odnaleźć i dać przestrzeń, i na nowo dopuścić do głosu?

A gdyby tak sobie pomyśleć, że za wszystkim, co robimy i przeżywamy – za naszym kochaniem i nienawidzeniem, za zachwytami i sarkaniem, za pasją i nudą, za rezygnacją, humorem i łzami, za narcyzmem, żółcią, ofiarnością, zaprzeczeniem i wyparciem, za powierzchownością i za wnikliwością, za tolerancją i wstrętem, za fobią, szaleństwem, lękiem i gniewem – jest głębokie, najgłębsze pragnienie życia?”
Marcin Wierzchowski

Prapremiera na DUŻEJ SCENIE 23 lutego 2019 r.
Czas trwania spektaklu: 190 minut (bez przerwy)

W spektaklu wykorzystywane sa efekty stroboskopowe.

Twórcy dziękują Dyrekcji i Podopiecznym łódzkich Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Spółdzielni Orpel za pomoc w realizacji spektaklu


Patronat medialny                                                                       Premiera z Dziennikiem Łódzkim


…"Idioci" Marcina Wierzchowskiego to jedna z najciekawszych propozycji teatralnych w tym sezonie: oryginalna, szczera i angażująca emocjonalnie…
Izabella Adamczewska, Gazeta Wyborcza

…Wierzchowskiego interesuje napędzany teatralnymi narzędziami wehikuł do podróży w głąb siebie, by szukać czegoś, co z biegiem lat się zgubiło. Bohaterowie pokazanych właśnie w Jaraczu "Idiotów" szukają porzuconego "świętego dziecka"…
Łukasz Kaczyński, E-Kalejdoskop

…Ile w emocjach wyrywanych z trzewi jest prawdy (do swojej postaci przekonuje Katarzyna Cynke), a ile manipulacji (Mikołaj Chroboczek świetnie i po diabelsku, nie zdejmując czapeczki z sterczącymi uszami miesza w ludzkiej wrażliwości). Brawurowe "wejście z butami", ulotne gry i rozterki grupy szukającej prawdy oraz szczerych emocji ma Bogusława Pawelec, jako ciotka jednej z bohaterek, czy może symbol miasta agresywnego i roszczeniowego…
Renata Sas, Express Ilustrowany

…"Idioci" w Teatrze im. Stefan Jaracza zdają się potwierdzać powiedzenie "do trzech razy sztuka". Po niedawnym spektaklu dyplomowym studentów Akademii Teatralnej w reżyserii Mai Kleczewskiej i "G.E.N.-ie" Grzegorza Jarzyny w TR Warszawa, dopiero ekipa Wierzchowskiego znalazła klucz, by z liczącym już dwadzieścia lat pomysłem von Triera skutecznie wejść do teatru, a następnie zapomnieć o nim i opowiedzieć własną historię…
Jan Karow, Materał, e-teatr

…Marcin Wierzchowski, twórczo adaptując koncept von Triera, wyreżyserował spektakl niezwykle potrzebny…
Tomasz Domagała, www.domagalasiekultury.pl

…Wspaniale, przejmująco, odważnie, nie chowając się za postaciami, grają to wszystko aktorzy z Jaracza. Wypadałoby wymienić wszystkich, bo kreślą swych bohaterów z empatią i oddaniem…
Jacek Wakar, Kultura Liberalna