reżyseria i scenografia Mariusz GRZEGORZEK
przekład Małgorzata SEMIL
reżyseria światła Szymon LENKOWSKI
kostiumy Violetta JEŻEWSKA
asystent scenografa Grzegorz NOWAK
inspicjent, sufler Jadwiga KRÓL-WĘGIERSKA
O B S A D A
Ewa AUDYKOWSKA-WIŚNIEWSKA
Urszula GRYCZEWSKA
Matylda PASZCZENKO
Paulina WALENDZIAK
Ireneusz CZOP
Mariusz OSTROWSKI
Duch Isobel, dziewięcioletniej Portugalki, krąży przy dźwiękach muzyki po obwodzie dużego koła... tak rozpoczyna się ta fascynująca, pełna tajemnic sztuka kanadyjskiej dramatopisarki, Judith Thompson.
W wygodny, poukładany świat pewnej społeczności wkracza mała Isobel, która nie potrafi odnaleźć drogi łączącej dwa światy - świat ludzi żyjących i świat umarłych. Jest zagubiona, zalękniona, szuka przewodnika.
Niespodziewanie gość z zaświatów pomaga ludziom w dotarciu do skrywanych emocji i uczuć, odkrywa ich mroczne tajemnice, wyzwala stłumione przez społeczne gry reakcje. Ostrzega przed tytułowym "lwem na ulicy", który, jako metafora zła i ciemnych stron ludzkiej natury, przyczajony czyha na nas i nasze życia. Lew na ulicy to przejmująca, przesycona gęstą, niezwykłą atmosferą, sztuka o przenikaniu się światów, a jednoczeście wzruszająca opowieść o przebaczeniu, wyzwoleniu i pogodzeniu z samym sobą.
Tekst Judith Thompson został w 1991 roku uhonorowany nagrodą Chalmersów za najlepszy dramat kanadyjski sezonu.
Czwarta sztuka Judith Thompson "Lew na ulicy" sytuuje ją w czołówce kanadyjskich dramatopisarzy. Znajdziemy tu typowe dla dramatopisarki połączenie precyzyjnej, nierzadko poetyckiej wyobraźni słownej i emocjonalnego napięcia sytuacyjnego"
(NH "Theatrum", wrzesień/ październik 1992)
Judith Thompson jest dramatopisarką, ale i aktorką, zazwyczaj także sama reżyseruje swoje sztuki. Jej szalona, niepokojąca wyobraźnia dramatopisarska bierze się z niezwykle silnego zmieszania psychologii i biologii przedstawianych postaci. W swoich sztukach często głównymi bohaterami czyni dzieci, by spojrzeć ich oczami na otaczającą rzeczywistość konfrontując to spojrzenie z perspektywą dorosłych zmagających się ze skrywanymi stronami ludzkiej natury, pożądaniem, libido, strachem. Czytając sztuki Judith Thompson szybko przestajemy wyobrażać sobie Kanadę jako spokojny kraj słynący z poczciwych drwali, Ani z Zielonego Wzgórza i syropu klonowego.
prapremiera na MAŁEJ SCENIE 22 kwietnia 2006 r.
czas trwania spektaklu: 185 minut (z jedną przerwą)
spektakl dla widzów dorosłych!
ZŁOTA MASKA za najlepszy spektakl w sezonie 2005/2006
ZŁOTA MASKA dla Mariusza Grzegorzka za reżyserię i scenografię w sezonie 2005/2006
ZŁOTA MASKA dla Mariety Żukowskiej za najlepszą kreację aktorską sezonie 2005/2006
ZŁOTA MASKA dla Violetty Jeżewskiej za najlepsze kostiumy w sezonie 2005/2006
NAGRODA dla młodego aktora dla Mariety Żukowskiej na V Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy
NAGRODA PUBLICZNOŚCI, Nagroda Prezydenta Miasta Jeleniej Góry oraz Nagroda Aktorska
dla Mariety Żukowskiej za najlepszą Kreację Kobiecą za rolę Isobel na XXXVI Jeleniogórskich Spotkaniach Teatralnych
...Chcecie zapomnieć na trzy godziny o świecie? Oddychać innym powietrzem? „Lew na ulicy” w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi Wam to zapewni. I trochę potrząśnie Waszym sumieniem. (...) Mariusz Grzegorzek, reżyser od lat związany z teatrem, może dumnie uznać „Lwa na ulicy” za swój najlepszy spektakl...
Jacek Wakar, Twój Styl
...Warto przepisać afisz, bowiem Ewa Audykowska-Wiśniewska, Urszula Gryczewska-Staszczak, Matylda Paszczenko, Ireneusz Czop, Mariusz Ostrowski dokonują cudów transformacji. Emanują łagodnością, a za chwilę gniewem. Zagubieniem, aby w mgnieniu oka stać się okrutnymi i zimnymi. Perfekcyjnie oddana paleta wszystkich emocji. „Lew na ulicy” to spektakl, w którym wszystkie elementy doskonale ze sobą współgrają. Świat wykreowany przez Grzegorzka fascynuje i pochłania. Niełatwo się od niego uwolnić...
Elżbieta Błaszkiewicz, Dziennik. Polska, Europa, Świat
...To nie tylko najlepsza realizacja Grzegorzka (warsztatowo i intelektualnie) jaką widziałem, to także najwartościowsze przedstawienie, jakie obejrzałem w ciągu ostatnich miesięcy(...) Dziewczynkę przewodniczkę gra absolutnie zjawiskowo Marieta Żukowska. Aktorka dysponuje techniką najwyższej próby, co pozwala jej nacechować postać niewiarygodną wręcz wrażliwością i charyzmą. To wielka kreacja tej młodej, utalentowanej artystki, której wróżę barwną karierę.
„Lew na ulicy” to triumf wspaniałej sztuki Mariusza Grzegorzka i wielkiej zbiorowej kreacji doskonałych aktorów To spektakl, który trzeba zobaczyć obowiązkowo...
Michał Lenarciński, Dziennik Łódzki
...Myślę, że trudno w Polsce znaleźć zespoły, które dorównywałyby klasie, którą wypracował sobie „Jaracz”. Grzegorzek - filmowiec, doskonale wykorzystał ich umiejętności budując kadry o wielkich emocjach. Przejmująca sztuka, wysokiej próby aktorstwo i realizacja dodająca otuchy do „pokonywania lwa...
Renata Sas, Express Ilustrowany
...Aktorzy nie schodzą w kulisy, ale siadają - jak bokserzy w przerwach rund w narożniku ringu. Z nieskrywanym zaangażowaniem oglądają migotliwą grę kolegów albo wyczerpani opierają się o ścianę. Bo - wyłączając Marietę Żukowską, która nie wychodzi z roli Isobel - pięć osób musi odegrać 29 postaci... Efekty są w każdym wypadku rewelacyjne...
Leszek Karczewski, Gazeta Wyborcza