projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Szymon Lenkowski, Tymoteusz Lekler

reżyseria i scenografia Mariusz GRZEGORZEK

przekład Jerzy S. SITO
reżyseria światła Szymon LENKOWSKI
muzyka Jakub JEZIOROWSKI, Łukasz WARENICA
kostiumy Magdalena MOSKWA
asystentka reżysera Katarzyna BREWIŃSKA
inspicjent, sufler Jadwiga KRÓL-WĘGIERSKA
asystent scenografa Grzegorz NOWAK

O B S A D A
Makbet Ireneusz CZOP
Lady Makbet Ewa AUDYKOWSKA-WIŚNIEWSKA
Duncan Andrzej WICHROWSKI
Banko Mariusz JAKUS
Macduff Bogusław SUSZKA
Lady Macduff Monika BADOWSKA
Wiedźma 1 Dorota KIEŁKOWICZ
Wiedźma 2 Justyna WASILEWSKA
Wiedźma 3 Grażyna WALASEK
Hekate Kamila SAMMLER
Doktor Przemysław KOZŁOWSKI
Dama Dworu Ewelina GNYSIŃSKA
Ross Stanisław KWAŚNIAK
Malcolm Marcin KORCZ
Fleance, Zjawa Marcin ŁUCZAK
Donalbain Michał JAROS
Młody Siward, Morderca 2 Paweł KUDAJ
Morderca 1 Andrzej NIEMYT
Morderca 3, Sługa Krzysztof WACH
Młody Macduff Wojciech GAWIN
Oficer, Seyton Radosław OSYPIUK

Makbet (1606) to opowieść o żądzy władzy wiodącej do zbrodni, która nigdy nie może ujść nikomu bezkarnie. U podstaw tej najbardziej gorzkiej ze wszystkich sztuk Szekspira leży głęboko humanistyczna myśl - za popełnienie zbrodnie czeka nieunikniona kara. Postać bohaterskiego żołnierza, który zmienia się w łotra, zabija swego króla i po trupach idzie po władzę Szekspir wzorował na postaci autentycznego szkockiego dowódcy z XI wieku, zmienił jednak wiele. Makbetowi dodał chorobliwie ambitną żonę, która pcha go ku zbrodni, wprowadził także element losu, symbolizowany przez Wiedźmy. Ich przepowiednia uruchamia ciąg tragicznych zdarzeń. Ale to sam Makbet podejmuje decyzję o wejściu na drogę zła i później ponosi tego konsekwencje.

Makbet to tragedia sumienia, z którym zmagają się bohaterowie. Na kartach swego dramatu nakreślił Szekspir przekonujące portrety ludzi, których ambicja i chęć posiadania władzy zaprowadziły na szczyt, ale niemożność życia ze świadomością zbrodni spowodowała przegraną.

Makbet jawi się jako uniwersalne dzieło o ludzkiej naturze, mechanizmach świata i skomplikowanej głębi niejednoznacznego ludzkiego wnętrza. Ten właśnie uniwersalizm i niezwykła wręcz znajomość ludzkiej duszy sprawiają, że tragedia sprzed niemal czterech wieków zachowuje ponadczasową aktualność i zadziwia mądrością, trafnością ocen, spostrzeżeń i charakterów także dziś, u progu XXI wieku.

premiera na DUŻEJ SCENIE 05 kwietnia 2008.
czas trwania spektaklu: 180 minut (z przerwą)

NAGRODA im. A. ZELWEROWICZA dla Ireneusza Czopa za najlepszą w Polsce rolę męską sezonu 2007/2008
ZŁOTA MASKA dla Mariusza Grzegorzka za wybitny eksperyment teatralny
WYRÓŻNIENIE dla Ireneusza Czopa przyznane przez Międzynarodowe Jury „Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira” w sezonie 2007/ 2008


...Mariusz Grzegorzek pokazał wyrafinowane estetycznie widowisko o magicznej sile oddziaływania, którą podkreślały dziesiątki płonących świec. Role spragnionej władzy pary porywająco zagrali Ireneusz Czop i Ewa Audykowska-Wiśniewska...

Janusz R. Kowalczyk, Rzeczpospolita


...Uwaga, wydarzenie! Szekspirowski „Makbet” w reżyserii Mariusza Grzegorzka to spektakl jak rytuał!...

Agnieszka Michalak, Dziennik Polska


...Aktorskie popisy to istny majstersztyk; zespół teatru tworzy niezapomniane kreacje. W pamięć zapadają role wiedźm (Dorota Kiełkowicz, Grażyna Walasek, Justyna Wasilewska). Na scenie jednak niepodzielnie rządzi Ireneusz Czop, który kreuje Makbeta pełnego pasji...

Monika Macur, Dziennik Teatralny

...Ireneusz Czop i Ewa Audykowska- Wiśniewska znakomicie pokazali jak dwoje ludzi stara się wyzwolić z potrzasku, którzy sami przedtem zastawili...

Kamila Mścichowska, Teatr

..aktorzy poddali się bez reszty reżyserowi i ze swych zadań wywiązali doskonale (wszyscy, bez wyjątku)...

Michał Lenarciński, Dziennik Łódzki