projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Piotr Paczuski

reżyseria Waldemar ZAWODZIŃSKI

scenografia Maria BALCEREK, Waldemar ZAWODZIŃSKI
kostiumy Maria BALCEREK
reżyseria światła Krzysztof SENDKE
opracowanie muzyczne Waldemar ZAWODZIŃSKI
asystent reżysera Katarzyna KUCZKOWSKA - GOLIŃSKA
asystent scenografa Ryszard WARCHOLIŃSKI


O B S A D A
Mama Ewa WICHROWSKA
Olga Agnieszka WIĘDŁOCHA
Stary Aleksander BEDNARZ
Jakub Mariusz JAKUS
Naczelnik Stanisław KWAŚNIAK
Mężczyzna Krzysztof WACH
Ojciec Andrzej WICHROWSKI

NAD rozgrywa się między słowami i nie układa się w spójną, jednolitą fabułę. To ciąg luźnych scen, wśród których na pierwszy plan wysuwa się historia Jakuba, skazanego za niepopełnione morderstwo. Wiemy tylko to, co najważniejsze, to, co niezbędne. Zrytmizowane kwestie, złożone z pojedynczych, prostych zdań tworzą rodzaj białego wiersza, a laboratoryjna kameralność i ograniczony do minimum opis przestrzeni skupiają uwagę na wewnętrznych zmaganiach bohaterów. Z ich rozmów i monologów zbudowany zostaje zapis rodzinnego, a także społecznego dramatu. Przedstawiony świat jest pełen podstawowych pytań egzystencjalnych, moralnych, ontologicznych, pytań o dobro i zło, winę i karę, prawdę i kłamstwo. Ukazuje samotność, strach i bezsilność wobec przeznaczenia, zwątpienie i gorycz utraty wiary. Całość przypomina biblijną przypowieść o kondycji człowieka i naturze Boga. Bo czy wiadomo, co lub kto jest nad? Nad człowiekiem, nad światem? Gdzie jest to nad? Komu wolno stanąć ponad prawem i moralnym porządkiem świata? Kto lub co jest ponad wszystko?...

Siłą sztuki jest jej wielowymiarowość, niezwykła poetyckość oraz precyzyjna konstrukcja, trzymająca w napięciu od początku do końca. I choć dramat dotyka tak delikatnych kwestii jak sprawiedliwość człowieka i sprawiedliwość Boga, ani przez chwilę nie grzęźnie w tanim moralizatorstwie.

Autorem dramatu jest Mariusz Bieliński (ur. 1968), dramatopisarz, autor opowiadań, scenarzysta, absolwent Studia Wokalno - Aktorskiego w Gdyni i Wydziału Reżyserii Warszawskiej Akademii Teatralnej. Był asystentem Jerzego Grzegorzewskiego, współpracował z Kazimierzem Dejmkiem, Tadeuszem Bradeckim, Janem Englertem, Maciejem Prusem. Jego utwory, m.in. Księga psa, Mrok, Między zostały nagrodzone na wielu konkursach i przeglądach, poświęconych współczesnej polskiej dramaturgii, a sztuka Nad zdobyła tegoroczną Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, najważniejsze w kraju wyróżnienie dla dramatopisarzy.

prapremiera na DUŻEJ SCENIE 3 pażdziernika 2009 r.
czas trwania spektaklu: 105 minut

ZŁOTA MASKA dla Agnieszki Więdłochy za najlepszy debiut w sezonie artystycznym 2009/2010


...uznanie dla Waldemara Zawodzińskiego...Nie pamiętam, kiedy ostatnio teatr umiał tak odważnie i bezkonfesyjnie zapuścić się na pola zarezerwowane dla rekolekcji, potrafiąc przy tym mocno i pięknie zostać sobą...

Jacek Sieradzki, Przekrój


...Jak opowiadać o zbrodni i karze bez uderzania w banał? Odpowiedź w świetnym spektaklu Waldemara Zawodzińskiego w łódzkim Teatrze Jaracza....aktorstwo tego wieczoru jest najwyższej próby(...) Mądre, przenikliwe i precyzyjne jest przedstawienie Zawodzińskiego...

Agnieszka Michalak, Dziennik


...Utwór Bielińskiego i jego inscenizacja mieszczą w sobie bogactwo relacji psychologicznych. Jedność miłości i okrucieństwa wydaje się nierozdzielna, co świetnie rysuje się w dialogach matki i ojca czy rozmowach Jakuba z rodzicami. Bardzo dobrze poradzili sobie młodzi aktorzy, szczególnie Krzysztof Wach...

Monika Wasilewska, Gazeta Wyborcza


...Przejmujące widowisko - z inscenizatorską precyzją i aktorską perfekcją - przeraża, przygnębia, zostaje pod powiekami...

Renata Sas, Express Ilustrowany


...Mariusz Jakus, jako Jakub świetnie oddał zarówno ogromne łaknienie należnej wolności, jak i samodestrukcję po jej złym wykorzystaniu (...) Kapitalnie poradzili sobie również najmłodsi w owej drużynie- Agnieszka Więdłocha i Krzysztof Wach...

Olga Chwiłowicz, Teatralia