projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Greg Noo-Wak

reżyseria, scenografia, światło
Waldemar ZAWODZIŃSKI

współpraca scenograficzna Katarzyna ZBŁOWSKA
kostiumy Maria BALCEREK
choreografia Paweł KUŁAGA
muzyka Tomasz KIESEWETTER
przygotowanie wokalne Barbara PANEK-PIĘTKOWSKA
przygotowanie muzyczne Paweł SERAFIŃSKI
asystent reżysera Bogusław SUSZKA
inspicjent, sufler Anna KRÓLIKOWSKA
muzycy Michał ZARYCH, Kinga CZECH, Paweł MIROWSKI, Kamil BIADAŁA, Kamil LESZCZYŃSKI, Wiktoria KOZIARA, Ozeasz BŁASZCZYK


O B S A D A
Księżna Himalaj Dorota KIEŁKOWICZ
Książę Himalaj Andrzej WICHROWSKI
Mama Albertynki Grażyna WALASEK
Tata Albertynki Bogusław SUSZKA
Albertynka Iwona DRÓŻDŻ-RYBIŃSKA
Mistrz Fior Marek NĘDZA
Baron Firulet Sergiusz OLEJNIK
Profesor Radosław OSYPIUK
Hrabia Hufnagiel Krystian PESTA
Hrabia Szarm Karol PUCIATY
Proboszcz Mariusz SIUDZIŃSKI
Walentowa - Antonina Jarnuszkiewicz, Ministrant - Wiktor Piechowski (PWSFTViT), Żebrak/Lokaj - Dominik Mironiuk, złodziejaszek - Mateusz Czwartosz, złodziejaszek - Michał Włodarczyk (PWSFTViT), prezes - Jan Napieralski (PWSFTViT), generał - Jan Butruk (PWSFTViT), markiza - Marta Wiśniewska lokaj Władysław - Aleksander Rudziński (PWSFTViT), lokaje - Krzysztof Oleksyn, Artur Ziółkowski, Rafał Kowalski, Mikołaj Bartosiewicz (PWSFTViT) goście - Sylwia Gajdemska, Viktoria Zmysłowska, Dominika Walo, Julia Szczepańska, Julia Chatys, Hubert Kowalczys

To obsadowo największe przedstawienie naszego teatru: 37 osób na scenie. Śpiew, taniec i muzyka w wykonaniu kameralnej orkiestry. Żart na najwyższym poziomie i zastygający uśmiech. Witold Gombrowicz we wstępie do „Operetki” pisał: O ile opera jest czymś niemrawym, beznadziejnie wydanym pretensjonalności, o tyle operetka w swym boskim idiotyzmie, w niebiańskiej sklerozie, we wspaniałym uskrzydleniu się za sprawą śpiewu, tańca, gestu, maski jest dla mnie teatrem doskonałym, doskonale teatralnym. (...) Monumentalny idiotyzm z monumentalnym patosem dziejowym – maska operetki, za którą krwawi śmiesznym bólem wykrzywione ludzkości oblicze – to byłaby chyba najlepsza inscenizacja „Operetki” w teatrze.

Waldemar Zawodziński, przekładając „Operetkę” na język współczesnego teatru – pozostając wiernym Gombrowiczowi – tworzy nową, autorską formę. A w niej – jak sam mówi – pokazuje człowieka, który rezygnuje z siebie, z prawdy i poddaje się kolejnym dyktatom, kolejnym formom, które go krępują i zniewalają, a przed którymi w pewnym momencie nie ma już ucieczki.

Premiera na Dużej Scenie 9 / 10 / 11* listopada 2018 r.
* premiera z DZIENNIKIEM ŁÓDZKIM

Czas trwania spektaklu: 180 minut z dwiema przerwami