projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Greg Noo-Wak

reżyseria i scenografia
Agata DUDA-GRACZ

przekład Stanisław BARAŃCZAK
muzyka Jakub OSTASZEWSKI
reżyseria światła Piotr PAWLIK
ruch sceniczny Kamila JANKOWSKA, Witold JUREWICZ
asystent reżysera Katarzyna BREWIŃSKA
asystent scenografa Grzegorz NOWAK
inspicjent, sufler Ewa NOWAK

O B S A D A
Otello Andrzej WICHROWSKI
Bianka Dorota KIEŁKOWICZ
Emilia Izabela NOSZCZYK
Desdemona Justyna WASILEWSKA
Cassio Sambor CZARNOTA
Jago Marek KAŁUŻYŃSKI
Lodovico Marek NĘDZA
Gratiano Radosław OSYPIUK
Rodrigo Michał STASZCZAK
Brabantio Henryk STASZEWSKI
Montano Mariusz WITKOWSKI

Otello - wariacje na temat, autorski spektakl Agaty Dudy-Gracz inspirowany tragedią szekspirowską z 1604 roku, ukazuje losy pojedynczych ludzi, uwikłanych w odwieczne namiętności - miłość, zazdrość, żądzę władzy, pychę, zawiedzione zaufanie, okrucieństwo, lęk, urażone ambicje, rozpacz, nienawiść; Przedstawiona rzeczywistość nie pozostawia złudzeń, jest wyjątkowo okrutna, ale i ponadczasowa; światem kieruje toksyczna, chorobliwa nienawiść. To swoiste studium zazdrości, nie tylko o kobietę, ale także, a może już przede wszystkim, o stanowisko i miejsce w społeczeństwie. Dla osiągnięcia „wymiernych korzyści” od wieków poświęca się najcenniejsze wartości, w tym przyjaźń i wierność. Zawiść staje się siłą niezwykle destrukcyjną, która dowodzi, że człowiek, by osiągnąć cel nie przebiera w środkach i nie ma żadnych hamulców moralnych, bez względu na nieuchronnie tragiczne konsekwencje.

Kolejny raz Szekspir okazuje się o wiele bardziej radykalnym niż współczesna dramaturgia. Odsłania człowieka w jego uniwersalnym obszarze - niestety - nieustannie aktualnym i niezmiennym. Niemożliwa jest bowiem nasza ucieczka od „powtarzalności historii”. Jakbyśmy wszyscy kręcili się w kółko i nie rozumieli nic...


premiera na DUŻEJ SCENIE 7 lutego 2009 r.
czas trwania spektaklu: 130 minut (bez przerwy)

HONOROWE WYRÓŻNIENIE na XIII Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku


...Agata Duda-Gracz tworzy konsekwentnie oryginalny język teatru o niezwykłej, wyrazistej formie. W jej „Otellu - wariacjach na temat” tekst sztuki Szekspira znajduje doskonałe dopełnienie w plastyce. (...) polska scena dawno już nie miała tak wyrazistej twórczej osobowości. Dobrze się stało, że korzysta z możliwości pracy z Teatrem im. Jaracza w Łodzi, który dziś dysponuje najlepszym zespołem w kraju...

Janusz R. Kowalczyk, Rzeczpospolita

...Przedstawienie w łódzkim Jaraczu uwodzi urodą plastyczną. Agata Duda-Gracz wyczarowała na scenie taką burzę, jakiej chyba nigdy jeszcze nie widziano, a scena bitwy morskiej przypomina najlepsze wzorce Komedii Francuskiej. (...)
Jak zwykle u Jaracza krzepiący poziom aktorski z kreacjami Marka Kałużyńskiego (Jago) i Sambora Czarnoty (Cassio). Słowem - Szekspir z filtrem psychodelicznym, który pobudza krążenie...


Tomasz Miłkowski, Przegląd

...Aktorzy z Jaracza tworzą w swych rolach przerażająco sugestywny ansambl. Obok Staszczaka największe wrażenie robi Czarnota. (...) Duda-Gracz znalazła w Łodzi idealny zaufany zespół. Trzeba odwagi i oddania, by tak zagrać...

Jacek Wakar, Dziennik, Gazeta Prawna

...Sztuka wysoka, high tragedy i Agata Duda-Gracz. Mieszanka wyśmienita. Korzystanie z prostych i jednocześnie uniwersalnych środków przekazu, muzyka, światło, zgrany zespół, inspiracje malarskie, idealizm, czyli emocje w teatrze - to składniki sukcesu...

Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska

...Spektakl Dudy-Gracz to zachwycające show i ani efekty specjalne, ani etiudy wokalne nie przysłoniły wymowy tekstu. Sensy wyrosłe z kanonu i sensy dopisane splotły się w spójną całość dając wyraz inspirującej siły Otella...

Kamila Mścichowska, Miesięcznik TEATR

...To teatr na przecięciu sztuk - malarstwa, muzyki i ruchu, o wyrazistym, wyrafinowanym smaku. (...) Spektakl może posłużyć za przykład aktorstwa najwyżej próby. To kurs mistrzowski, lekcja zawodowstwa pod przewodnictwem Marka Kałużyńskiego i Sambora Czarnoty...

Monika Macur, Dziennik Teatralny