projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Greg Noo-Wak

opieka reżyserska
Waldemar ZAWODZIŃSKI

przekład Stanisław BARAŃCZAK
scenografia Marek BRAUN
kostiumy Barbara WESOŁOWSKA-KOWALSKA
inspicjent, sufler Ewa NOWAK

O B S A D A
Katarzyna Katarzyna CYNKE
Bianka Monika BADOWSKA
Wdowa Grażyna WALASEK
Petrucho Ireneusz CZOP
Gremio Mariusz SŁUPIŃSKI
Tranio Robert LATUSEK
Bakałarz Piotr KRUKOWSKI
Baptysta Minola Mariusz SANITERNIK
Grumio Mariusz SIUDZIŃSKI
Hortensjo Bogusław SUSZKA
Lucencjo Hubert JARCZAK
Vincencjo Andrzej WICHROWSKI

Bogaty kupiec Baptysta ma dwie urodziwe córki. Do łagodnej Bianki wzdycha rój wielbicieli, natomiast jej starszą siostrę, Katarzynę, młodzieńcy omijają z daleka, zrażeni jej ciętym językiem i złośliwością. Chytry ojciec, jako warunek poślubienia młodszej, stawia zamążpójście starszej córki. Czyżby obu pannom groziło staropanieństwo?! Zalotnicy młodszej nie tracą nadziei, zwłaszcza gdy w mieście pojawia się nieustraszony Petruccio. Młodzian ów podjął właśnie zamiar poślubienia posażnej panny. Nie zniechęcają go opowieści o nieznośnej Kasi. Postanawia się ożenić i uczynić ze złośnicy potulną małżonkę.

Prapremiera Poskromienia złośnicy odbyła się w Londynie w 1594 roku. Inspiracją dla Szekspira była komedia Lodowica Ariosta pt. Domniemani . Opowieść o sekutnicy, którą ujarzmił sprytny młodzieniec została wzbogacona i rozbudowana o historię nietypowego podboju miłosnego, w którym tak naprawdę nie wiadomo, kto jest zwycięzcą, a kto zwyciężonym, kto poskromicielem, a kto poskromionym. Jedno jest pewne: prawdziwą triumfatorką okazuje się miłość.


premiera na DUŻEJ SCENIE 24 marca 2007 r.
czas trwania spektaklu: 85 minut (bez przerwy)

...Inscenizacja przygotowana pod opieką artystyczną Waldemara Zawodzińskiego skrzy się rozwiązaniami atrakcyjnymi wizualnie (rumakiem Petruchia jest motocykl), „przesypywanymi” jak w kalejdoskopie barwnymi scenkami. (...) Aktorzy dają prawdziwy koncert gry. Złośnica Katarzyny Cynke to stanowczość, wdzięk i charakter. Robi wrażenie, chce się patrzeć jak działa. Poskramiacz Petruchio Ireneusza Czopa ani na chwilę nie pozwala zapomnieć, że to współczesny chłopak, mający swoje sposoby na dziewczyny. Bawi się rolą, bawi publiczność, prowadzi grę ze swoją Kaśką, jest królem sceny. Urocza i wcale nie naiwna Bianka Moniki Badowskiej, nowoczesny
i jednocześnie staromodny Baptysta, tata obu panien - Mariusz Saniternik, galeria adoratorów ubiegających się o rękę Bianki...


Renata Sas, Express Ilustrowany


..."Jaraczowi” aktorzy niewątpliwie napracowali się bardzo i wywiązują się z powierzonych zadań znakomicie...

Michał Lenarciński, Dziennik Łódzki


...W łódzkiej realizacji szekspirowska komedia zyskała nowoczesne szaty... szekspirowska komedia o walce płci została pokazana z humorem, swobodą i sprawnością rzemiosła ... zyskał na tym rytm spektaklu ... Kontrast między córkami jako reprezentantkami typów kobiecości pokazano świetnie...

Elżbieta Błaszkiewicz, Przegląd