projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Tomasz Kałużny

reżyseria Barbara SASS

przekład Anna WOŁEK, Krystyna PODLEWSKA
scenografia Waldemar ZAWODZIŃSKI
muzyka Michał LORENC
reżyseria światła Krzysztof SENDKE
asystent scenografa Ryszard WARCHOLIŃSKI
asystent reżysera, inspicjent sufler Marta BARASZKIEWICZ


O B S A D A
Rachel Agnieszka WIĘDŁOCHA
Sarah Ewa AUDYKOWSKA-WIŚNIEWSKA
Sammy Dobromir DYMECKI
Adam Kamil MAĆKOWIAK

Simon Block jest angielskim dramatopisarzem młodego pokolenia, uważanym za wnikliwego obserwatora współczesnej brytyjskiej rzeczywistości, która, jak się okazuje, ma swoje odniesienia także i w naszym kraju. Uznany już przez światową krytykę Block debiutował stosunkowo niedawno, w 1995 roku, sztuką „Not A Game For Boys”. Dwa lata później napisał dramat „Chimps” („Akwizytorom dziękujemy”), którego premiera odbyła się w 1997 r. w londyńskim Hampstead Theatre, potem powstały „Place At The Table” („Survival”, 2000) i „The Chain Play” (2001). Jest również autorem scenariuszy do filmów fabularnych, m.in. „Pilgrim's Rest”, „Shooting of Thomas Hurndall” oraz seriali telewizyjnych „Sprawy inspektora Lynleya” („Inspector Lynley Mysteries”), „Żądza krwi” („Wire in the Blood”), „Nowe triki” („New Tricks”), „Hotel Babylon”.
SURVIVAL jest gorzką satyrą, ironicznym obrazem „sztuki przetrwania”, doskonale opisującym stosunki panujące we współczesnym biznesie medialnym. Autor niezwykle zręcznie i wielowymiarowo nakreślił charaktery swoich bohaterów, pragnących, niemalże za każdą cenę i każdym sposobem, osiągnąć sukces. Bezwzględna walka o własną pozycję, swoje „być albo nie być” przekłada się na karykaturalną rywalizację, powszechny brak zaufania, zawiści, konflikty, intrygi, manipulację, a przede wszystkim groteskowo służalcze zabieganie o względy i uznanie przełożonych. Block wyjątkowo celnie pokazuje nie tylko rzeczywisty mechanizm rządzący telewizją, ale i łatwość, z jaką niezależni dotąd ludzie temu systemowi się poddają. Systemowi, który bezlitośnie, bez żadnych skrupułów pozbawi ich resztek złudzeń i pozostawi przegranymi...

prapremiera na MAŁEJ SCENIE 20 grudnia 2009 r.
czas trwania spektaklu: 140 minut (z jedną przerwą)

...Kamil Maćkowiak zagrał Adama, groteskowa wręcz poprawność wobec wszystkich cechuje Rachel (warta uwagi Agnieszka Więdłocha), młodziutką, ale znającą zasady gry w panią z telewizji. Na zimno, z ironią i wyrachowaniem swoje szanse mierzy Sami - chłopak do wszystkiego. Dobromir Dymecki tworzy brawurową postać cynika, młody aktor robi wrażenie.

Renata Sas, Express Ilustrowany

...W „Survivalu” aktorzy (...) pisali się na medal. Dobromir Dymecki jako „chłopiec do wszystkiego” po raz kolejny udowodnił, że urodził się po to, by być aktorem. Młoda Agnieszka Więdłocha, choć ma najmniejszą rolę, wyraźnie zaznacza swoją obecność za każdym razem, kiedy pojawia się na scenie...

Joanna Rybus, Gazeta Wyborcza

...OTV, choć akcja rozgrywa się w jednym pomieszczeniu, to moloch, dosłownie i w przenośni (nawet Sarah przyznaje, że w budynku są miejsca, do których by się nie zapuściła, choć pracuje w nim od lat). Wielka w tym rola syntetycznej scenografii, którą Waldemar Zawodziński dowodzi niemałego kunsztu. Utrzymana w duchu Orwellowskim i zespolona z wielkomiejskimi jazzowymi kompozycjami Michała Lorenca, jest dziełem ssztuki sama w sobie. (...) Dobry, mocny tandem stworzyli Audykowska-Wiśniewska (w najmniejszym geście do krwi precyzyjna, zimna manipulantka) i Maćkowiak. Również Dymecki i najmłodsza w zespole Więdłocha postarali się, by ich postaci nie były jednoznaczne. „Survival” nie próbuje wyważać już wyważonych drzwi. Proponuje dobrą opowieść i obcowanie z rzetelnym aktorstwem.

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

...Sarah Ewy Audykowskiej-Wiśniewskiej (dobra rola) udaje kobietę sukcesu, ale to tylko maska. Niezły jest Dobromir Dymecki w roli Sammy'ego - bezczelnego chłopaka od wszystkiego. Podobała mi się też Agnieszka Więdłocha - z wrodzonym wdziękiem i odrobiną naiwności kreśli postać stażystki Rachel...

Agnieszka Michalak, Dziennik Gazeta Prawna

Najbardziej przekonywujący w swych rolach zdaje się być męski duet - Kamil Maćkowiak oraz Dobromir Dymecki. Stwarzają role wyraziście odmienne. Nadają oni swym postaciom rys prawdziwych telewizyjnych hien, co w tym kontekście należy odbierać jedynie jako komplement. Nie sposób nie uwierzyć w szczerość ich przekazu.

Monika Macur, Dziennik Teatralny