projekt plakatu Mariusz GRZEGORZEK, zdjęcia Greg Noo-Wak

reżyseria, scenografia
Kamila JANKOWSKA, Witold JUREWICZ

teksty piosenek w przekładzie Jana GONDOWICZA
muzyka Krzysztof BARANOWSKI
scenografia Agata DUDA-GRACZ
reżyseria światła Piotr PAWLIK
kier. muzyczne i aranżacja Krzysztof BARANOWSKI
asystent scenografa Ryszard WARCHOLIŃSKI
inspicjent, sufler Ewa WIELGOSIŃSKA

zespół muzyczny w składzie:
Krzysztof BARANOWSKI instrumenty klawiszowe
Robert JARZĘBSKI gitara elektryczna
Jacek LESIAK gitara basowa
Dariusz KONKLEWSKI perkusja

monodram w wykonaniu
Mariusza OSTROWSKIEGO

Roland Topor, wnikliwy obserwator rzeczywistości a zarazem mistrz groteski i czarnego humoru, przedstawia świat widziany oczami współczesnego nadwrażliwca i neurotyka. W świecie tym uczestniczymy w podglądaniu ludzi, u których odnajdujemy własne neurozy; podpatrujemy ich starania o odnalezienie własnej tożsamości, ich poszukiwanie zrozumienia ciepła i miłości, dzięki którym mogliby zmienić swoje nieudane życie. Tymczasem egoizm i niewiara w drugiego człowieka okazują się bronią obosieczną i sprawiają , że sami sobie stają się oprawcami. Czy to tylko karykaturalna wizja świata? Czy możliwe , że jest z nami aż tak źle? Czy ofiara jest tożsama z katem ?


Zobaczcie neurotyczne reality music show!



premiera na SCENIE KAMERALNEJ 29 listopada 2008 r.
czas trwania spektaklu: 80 minut

ZŁOTA MASKA dla Krzysztofa Baranowskiego za muzykę do przedstawienia "Toporem w serce"


...Jaraczowska szkoła monodramu wciąż ma się dobrze. W najnowszej propozycji sceny inicjatyw aktorskich Mariusz Ostrowski wziął się za Rolanda Topora. Drobnomieszczaństwu biada! (...) Muzyka w tym monodramie to nie tylko ilustracja. Udało się zachować cenną równowagę - nie wybija się ona na plan pierwszy, ale z powodzeniem mogłaby funkcjonować jako autonomiczny byt. Na szczęście i Mariusz Ostrowski śpiewać potrafi (...). Ciekawe teatralne rozwiązania, nowatorska formuła oraz wyśmienite teksty Topora to plusy spektaklu.

Patrycja Kruczkowska, Gazeta Wyborcza

...Po triadzie Bronisława Wrocławskiego rozpoczętej „Seksem, prochami i rock&rollem”, po „Niżyńskim” Kamila Maćkowiaka Teatr Jaracza ma kolejny monodramowy przebój. (...) Ekspresyjna muzyka i aranżacje Krzysztofa Baranowskiego w interpretacji kwartetu grającego na żywo za plastikową ścianą (instrumentaliści są tak samo ubrani jak aktor) robią wrażenie. Światło Piotra Pawlika operuje wszystkimi odcieniami nastrojów. Ostrowski świetnie śpiewa i przejmująco, acz z niezbędnym dystansem, gra swoją intrygującą rolę. Topor żartował, że przyszło mu pracować z Polakami o nazwiskach na „P”. Wśród nich był Polański, którego film pt. „Lokator” oparty został na „Chimerycznym lokatorze”. Ten tekst właśnie wykorzystał Ostrowski, a Topor z pewnością byłby zadowolony z tego, co i jak zrobił pan „O”...

Renata Sas, Express Ilustrowany

...To monodram z rewelacyjną rolą Mariusza Ostrowskiego. (...) Świetnie zaaranżowane kawałki i Ostrowski, charyzmatyczny bard, który sprawdza się w przeróżnych stylizacjach. (...) Podsumowując: sztuka zaspokoi głód podwójną, muzyczno-teatralną pieczenią...

Kamil Szwarbuła, Aktivist

...Spektakl zaskakuje. „Toporem w serce”, to sztuka napisana na jeden głos - ale jaki ! Ostrowski zdecydowanie śpiewać potrafi. Jednocześnie nie zapomina o grze aktorskiej. Na jego twarzy malują się wszystkie emocje (...) i teksty Rolanda Topora okazały się bardzo teatralne. Trzeba przyznać, że Mariusz Ostrowski trafił prosto w serce...

Kamila Golik, Dziennik Teatralny Łódź